• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na luty 2025r.

Tydzień 1 ,,Zimowe sporty i zabawy’’

- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania podczas rozgrywek sportowych,

- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku: „–”

-  kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi (cyfry, znaki: „+”, „–”, „=”),

- kształtowanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych,

- doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprawnego pod względem artykulacyjnym i gramatycznym,

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania liter, doskonalenie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów z poznanych liter,

- wdrażanie do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu

Tydzień 2 ,,Polarna wyprawa’’

- doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw, prac użytecznych itp.

- kształtowanie poczucia troski o zwierzęta i potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną im krzywdę,

- kształtowanie świadomości, wpływu działalności człowieka na przyrodę poprzez zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne,

- rozwijanie umiejętności dostrzegania i nazywania podobieństw oraz różnic między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o rożnym wyglądzie, z rożnych krajów,

- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy prostych fonetycznie słów,

- poszerzanie znajomości liter: litery „n”, „N”,

- rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter,

- rozwijanie umiejętności precyzowania wypowiedzi oraz pytań w celu uzyskania informacji,

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych utworów literackich,

- kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym,

-  doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie,

- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary,

- doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: <, >, =,

- rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw,

 

Tydzień 3 ,,Niebo pełne gwiazd’’

- doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami,

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii,

- kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości,

- doskonalenie techniki czytania poprzez czytanie prostych sylab,

- wzbudzenie zainteresowania literami: litery „p”, „P”, wyrazy do globalnego czytania związane z wprowadzanymi literami,

- kształtowanie pojęcia liczby „osiem", poznanie cyfry 8,

- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8,

- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych,

- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów,

- kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych,

Tydzień 4 ,,Kim będę’’

- integrowanie zespołu podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy

- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie

- doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami

- wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu

- kształtowanie umiejętności opowiadania wysłuchanej historii

- doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania

- doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych z różnych materiałów według instrukcji słownych

- doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi, wyrażania opinii i ocen, uzasadniania ich

- kształtowanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych

- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbiorów

- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć

Wiersz

Przez styczniową nockę całą
dużo śniegu napadało.
To uciecha jest dla dzieci.
Patrzcie! Z nieba śnieżek leci.

Zabierzemy łyżwy, sanki,
ulepimy dwa bałwanki.
Koleżanki z kolegami
będą rzucać się śnieżkami.

Piosenka ,,Dzień Babci i Dziadka’’

Wiem że nie biegasz już tak szybko
jak rok temu albo dwa
ale dziękuję tobie dziadku
że chcesz ze mną
w piłkę grać

Wiem że nie widzą już wyraźnie
twoje oczy piękne tak
ale to ty najlepiej babciu
czytasz bajkę
nie chcę spać
wróć przeczytaj jeszcze raz

Moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was znam
chyba całe życie
wy mnie tylko chwilę
niech ta chwila jak najdłużej trwa
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam

ktoś pomalował wasze włosy
białą farbą
fajnie tak
On jest malarzem i lekarzem
co o każde życie dba
niech wam dużo zdrowia da

Moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was znam
chyba całe życie
wy mnie tylko chwilę
niech ta chwila jak najdłużej trwa
moja droga babciu
mój kochany dziadku
jak to dobrze że was mam.

 

Język angielski

Tydzień 1

My pets – wprowadzenie słownictwa związanego z domowymi zwierzętami

- wprowadzane słowa: dog, cat, fish, hamster, budgie, Rabbit

- zabawy do piosenek „I have a pet” ,”I’m a happy dog”

Tydzień 2

My pets – zwierzęta domowe

- opisywanie zwierząt – przypomnienie nazw kolorów, przymiotników związanych z przeciwieństwami, przeliczanie

Tydzień 3

My house – wprowadzenie słownictwa związanego z pomieszczeniami w domu

- wprowadzane słowa: living room, dinning room,  kitchen, bathroom, bedroom, attic,

- zabawa utrwalająca słowa „Chinese whispers”

Tydzień 4

My house and furniture –utrwalenie materiału leksykalnego związanego z pomieszczeniami oraz wprowadzenie dodatkowych słów związanych z domem

- wprowadzane słowa: bed, table, chair, wardrobe, door, windows,

- utrwalanie słownictwa z zabawach,

- nauka piosenki „My house”

 

 

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na styczeń 2025r.

Tydzień 1 i 2 ,,Zegary i kalendarze’’

 - umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych oraz prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń

- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

- doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej

- poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi

- kształtowanie pojęcia liczby „siedem", poznanie cyfry 7

- kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością

- doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia

- zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności

Tydzień 3 ,,Bal karnawałowy’’

-  kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu

-  doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości, bytów rzeczywistych od medialnych, realistycznych od fikcyjnych

- poszerzanie znajomości liter: litery „b”, „B”

- rozwijanie zainteresowania czytaniem poprzez uczestnictwo w zabawach i grach z wykorzystaniem poznanych liter

- doskonalenie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów oraz ich przekładania na inne reprezentacje

- kształtowanie pojęcia liczby zero, poznanie cyfry „0”

-  rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 8

- kształtowanie pojęcia stałości długości

- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą zbiorów zastępczych

- rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw badawczych, ruchowych, itp.

- kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego

- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej poprzez aktywne włączanie się w podejmowane działania

-  kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji

Tydzień 4 ,,Serce dla babci i dziadka’’

- zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny

-  kształtowanie poczucia dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji

- kształtowanie postawy szacunku wobec seniorów

- kształtowanie umiejętności wyjaśniania swojej przynależności do rodziny

- kształtowanie umiejętności respektowania indywidualnych potrzeb innych osób

- wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia dotyczące rodziny

- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „s”, „S”

- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie

- rozwijanie zdolności porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania

- rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej

Tydzień 5 ,,Za zimową szybą’’

- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo - skutkowych, prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne

 wzbudzanie zainteresowania czytaniem i pisaniem

- doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprawnego pod względem artykulacyjnym i gramatycznym

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania liter, doskonalenie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów z poznanych liter

- kształtowanie pojęcia stałości długości

- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku: „–”

-  kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi (cyfry, znaki: „+”, „–”, „=”)

-  kształtowanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych

- kształtowanie umiejętności właściwego dobierania ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem czy odczuciami np. zimna

- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spędzania czasu wolnego zimą,

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery ,,P’’, ,,p’’,

Piosenka

1. Moja babcia i mój dziadek
to wspaniali są dziadkowie
Dziadek mnóstwo zna zagadek,
babcia bajkę nam opowie.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie
takich bajek i zagadek
jakie wnukom opowiada,
moja babcia i mój dziadek

2. Poprosimy naszą babcię
babciu z tajemniczą miną
opowiadaj swoją bajkę
a za każdym razem inną.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie...

3. Posadzimy teraz dziadka
na fotelu wiklinowym
Dziadku powiedz nam zagadkę
całkiem nową prosto z głowy.

Ref. Bo na świecie nie znajdziecie..

 

 

 

Wiersz

Biegnie zima po chodniku

W białej czapie i szaliku,

Dmucha w nosy, szczypie w uszy,

A śnieg prószy, prószy, prószy…

Kap, kap! Kapią z dachu krople,

Mróz zamienia krople w sople

I na szybach szron rozkłada

A śnieg pada, pada, pada

Wrony kraczą : -kra ,kra, kra

Już po rzece płynie kra!

Sroka na zająca łypie,

A śnieg sypie, sypie, sypie.

Język angielski

Tydzień 1 i 2

Winter – zima, wprowadzenie materiału leksykalnego

- Snowman – bałwan

- Snowball – śnieżna kula

- Snowflake – płatek  sniegu

- Sledge – sanki

Tydzień 3

Carnival – bal karnawałowy

- Confetti – konfeti

- Serpentines - serpentyny

- Dacers - tancerze

- Clowns - klaun

- Costumes – kostiumy

Tydzień4

Winter clohes – ubrania zimowe

- nauka słów związanych z zimowymi ubraniami: hat, scarf, jumper, coat, boots, mittens,

- słuchanie i śpiewanie piosenek o tematyce zimowej „Mittens song”, „Put on your boots”

Tydzień 5

Winter revision – zima, powtórzenia

- gry i zabawy ruchowe utrwalające poznany materiał leksykalny,

- powtórzenie poznanych piosenek

 

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na grudzień 2024

Tydzień 1 Święty Mikołaj – projekt edukacyjny

- doskonali umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,

- doskonali umiejętności matematyczne poprzez przeliczanie,

- posługuje się liczebnikami porządkowymi,

- wymienia dni tygodnia w odpowiedniej kolejności,

- rozwija zdolności plastyczne,

Tydzień 2 Kulinarne ciekawostki

- kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie,

- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji

- kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów

- wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza

- wdrażanie do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji

- kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter

- kształtowanie umiejętności przewidywania skutków podejmowanych działań (na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń)

- kształtowanie umiejętności określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny

- doskonalenie umiejętności przekładania regularności rytmicznej z jednej reprezentacji na drugą

- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”

- kształtowanie pojęcia liczby „sześć”, poznanie cyfry 6

- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie

Tydzień 3 i 4 Magia Świąt

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania

- kształtowanie świadomości, że różne osoby w tej samej sytuacji mogą mieć różne odczucia

- kształtowanie postawy troski wobec zwierząt

- wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia

- kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie

- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich

- doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej

- kształtowanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości

- kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną

- kształtowanie świadomości przynależności do rodziny

- wdrażanie w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości

- kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie

- kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy

- kształtowanie postawy szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe

- kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart

Piosenka ,,W drodze do stajenki’’

1. Sroga zima wkoło

Noc okryła świat

Kręta, długa droga

Wieje mroźny wiatr

Już ustają konie

Bo nie mają sił

W lesie grzeją się pasterze

Widać ognisk dym

 Ref.: Do stajenki złota gwiazda zaprowadzi nas

Wszyscy będą się weselić w narodzenia czas

 Tam małemu Dzieciąteczku pokłonimy się

 I złożymy mu w ofierze wszystkie dary swe

2. Już wybija północ

To pasterki czas

Czemu pod stajenką

jeszcze nie ma nas?

W żłobie leży Dziecię

Trzeba dotrzeć tam

Już z oddali wdzięczne skrzypki

Przygrywają nam!

Ref.: Do stajenki złota gwiazda zaprowadzi nas…

Wiersz ,,Magiczny czas’’

Boże Narodzenie to piękny czas,

Kiedy Mikołaj prezentami obdarowuje nas.

Pan Jezusek się narodził,

By wszystkich ludzi oswobodził.

W ten magiczny  czas

Kolędy śpiewają wszyscy z nas.

Choinkę pięknie ozdabiamy,

Przy oknie w salonie ją stawiamy.

W tym dniu przy stole się spotykamy,

łamią się opłatkiem , życzenia sobie składamy.

Język angielski

Tydzień 1

What you want for Christmas? – wprowadzenie nazw zabawek

- nauka słów związanych z zabawkami, które można dostać pod choinkę: dolls’ house, car track, jump rope,  teddy bear, ball, train

- zabawa do piosenki „What do you want for Christmas”

 

Tydzień 2

Christmas vocabulary – wprowadzane  słów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

- wprowadzane słowa: Christmas tree, angel, star, Santa Claus, presents, reindeer

- zabawy ruchowe i gry statyczne w kole

- nauka piosenki „Let’s decorate our Christmas tree’’

Tydzień 3 i 4

Christmas time! – Utrwalanie poznanego słownictwa. Nauka kolędy „Silent Night”.

-  nauka kolędy „Silent Night” i odgrywanie jej ruchem,

- zabawy utrwalające poznane słownictwo związane ze Świętami Bożego Narodzenia

Silent Night

Silent night! Holy night!
All is calm all is bright
Round yon virgin mother and child
Holy infant so tender and mild
Sleep in heavenly peace!
Sleep in heavenly peace!

Silent night! Holy night!
Shepherds quake at the sight
Glories stream from heaven afar
Heavenly hosts sing Hallelujah
Christ the Saviour is born!
Christ the Saviour is born!

Silent night! Holy night!
Son of God love's pure light
Radiant beams from thy holy face
With the dawn of redeeming grace,
Jesus, Lord at thy birth,
Jesus, Lord at thy birth.

 
 
 
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad 2024
Tydzień 1 ,,Dbamy o bezpieczeństwo’’
- zachęcanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych zorganizowanych przez nauczyciela
i samodzielnie w grupie rówieśniczej,
- dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania,
- uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą,
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie,
- integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy
i zabawy,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego
czytania,
- doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „d” „D”,
- uświadomienie związku między sytuacjami a ich konsekwencjami,
- utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112,
- kształtowanie pojęcia liczby cztery, poznanie cyfry 4,
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych,
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie,
- wzbudzenie rozumienia konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego przez
pieszych,
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć,
Tydzień 2 ,,Kochamy Cię Polsko’’
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji związanych ze wspólnym
przeżywaniem święta narodowego,
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka narodu, rozumienia tej
roli i wiążących się z nią zadań,
- budowanie przywiązania do tradycji, historii i symboli narodowych,
- nazywanie wybranych symboli związanych z regionami Polski, ukrytych w podaniach,
legendach,                                                                                                                                                                                                                       - odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter
w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej
aktywności,
- nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich,
- wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim
otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych,
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej
osoby, posługiwanie się pojęciami: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”,
- kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności
wskazywania własnej miejscowości,
Tydzień 3 ,,Deszczem malowane’’
- rozbudzanie zainteresowania historią naszego kraju,
- budowanie atmosfery sprzyjającej wzajemnemu zaufaniu i akceptacji,
- wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „k”, „K”,
- rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter,
- kształtowanie pojęcia liczby „pięć&quot;, poznanie cyfry 5,
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 5,
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dwójkami, piątkami, dziesiątkami,
- kreślenie wybranych liter i cyfr,
- wdrażanie do prowadzenia kalendarza pogody z zaznaczeniem pory roku, nazwy miesiąca
i dnia tygodnia (wykorzystanie symboli, gotowych lub tworzonych samodzielnie, cyfr,
wyrazów do globalnego czytania),
- wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych,
- poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia
wody,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
Tydzień 4 ,,Nasze emocje’’
- radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami,
- stosowanie w codziennych sytuacjach wiedzy o tym, do kogo zwrócić się o pomoc
w sytuacjach trudnych,
- nazywanie emocji i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania,
- wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych,
- radzenie sobie w sytuacjach porażki i sukcesu,
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości,
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier,
- dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość,
uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń,
- dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci, umiejętne reagowanie, adekwatne do
możliwości,
- budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji w grupie,
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji:
plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową,
- stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem
kolorów,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „u”, „U”,
- rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter,
- utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne,
konstrukcyjne, ruchowe,
- doskonalenie umiejętności czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanek sylabowych,
•porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów.

Wiersz
„Katechizm polskiego dziecka’’
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Piosenka
Królewna Śnieżka
Czy gdzies tutaj mieszka królewna Śnieżka
i 7 – miu jej dzielnych przyjaciół?
Czy znajdzie ją książe?
Czy pomóc jej zdąży?
Dzieciaki czy bajkę te znacie?
Królewna była piękna
Radosna zawsze i miła
Macocha zła i zazdrosna
Niedobrze jej życzyła….oj nie dobrze.
Czy gdzieś tutaj mieszka królewna Śnieżka …….
Na szczęście na przekór smutkom
Królewna przyjaciół miała
bo 7 –miu krasnoludków bardzo Śnieżkę
kochało…oj bardzo kochało
Czy gdzies tutaj mieszka królewna Śnieżka…
Choć Śnieżki nikt nie ocalił
Przed tym co knuła macocha
Książę się w bajce pojawił
Obudził ją i pokochał
To gdzieś tutaj mieszka królewna Śnieżka
i 7 – miu jej dzielnych przyjaciół?
Bo znalazł ją książę
Bo pomóc jej zdążył
Dzieciaki już bajkę te znacie
To tutaj mieszka – to tutaj mieszka
Królewna Śnieżka, królewna Śnieżka

Język angielski
Tydzień 1
Transport – wprowadzenie materiału leksykalnego ze środkami transportu
- bike – rower,
- train – pociąg
- plane – samolot
- bus – autobus
- boat – łódka
- ship – statek
Piosenka : The wheels on the bus
Tydzień 2
Weather – wprowadzenie materiału leksykalnego związanego z pogodą
- sunny – słonecznie
- windy – wietrznie
- rainy – deszczowo
- snowy – śnieżnie
- stormy – burzowo
- Cloudy – pochmurnie
Piosenka „What’s the weather like today?”
Tydzień 3
Toys – wprowadzenie słownictwa związanego z zabawkami
- a doll – lalka
- a car – auto
- a train – pociąg
- a teddy bear – miś
- blocks – klocki
- board games – gra planszowa
Tydzień 4
Opposites – wprowadzenie słów związanych z przeciwieństwami
- big – small – duży, mały
- fast – slow – szybki, wolny
- open – close – otwarte, zamknięte
- long – short – długi, krótki

Piosenka ,,Roly Poly’’
Roly poly, roly poly,
Up up up.
Roly poly, roly poly,
Down down down.
Roly poly, roly poly,
In in in.
Roly poly, roly poly,
Out out out.
Roly poly, roly poly,
Left left left.
Roly poly, roly poly,
Right right right.
Roly poly, roly poly,
Fast fast fast.
Roly poly, roly poly,
Slow slow slow.
Roly poly, roly poly,
Loud loud loud.
Roly poly, roly poly,
Soft soft soft.
Roly poly, roly poly,
Clap clap clap.
Roly poly, roly poly,
Hands behind your back.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na październik 2024

 Tydzień 1 ,, Tajemnice Ziemi’’

- aktywne uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych,

- rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych oraz ćwiczeń graficznych,

- kształtowanie aktywnej postawy proekologicznej, rozumienie konieczności podejmowania działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu i na co dzień,

- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w kontaktach z dorosłymi,

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy,

- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka grupy przedszkolnej, rozumienia tej roli i wiążących się z nią zadań,

- odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania,

- wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata,

- tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu rozumienia świata oraz zjawisk,

-  rozbudzanie zainteresowań dotyczących wiedzy o naszej planecie i jej położeniu w kosmosie,

- rozwijanie wiedzy o kontynentach oraz ich faunie, florze i mieszkańcach,

-  rozwijanie wyobraźni muzycznej poprzez odtwarzanie sekwencji rytmicznych,

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „t” „T”,

- kształtowanie pojęcia liczby jeden, poznanie cyfry 1,

- rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,

Tydzień 2 ,,Jesień’’

- dostrzeganie znaczenia zmysłów w poznawaniu świata,

- rozwijanie wrażliwości zmysłowej,

wzbogacenie słownictwa służącego opisywaniu wrażeń zmysłowych,

- wykonywanie własnych eksperymentów językowych,

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „m” „M”,

- kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2,

-  rozpoznawanie modeli monet 1- i 2-złotowych,

- kształtowanie rozumienia funkcji pieniądza w gospodarstwie domowym,

- rozwijanie umiejętności przekładania jednych prawidłowości rytmicznych na inne,

- doskonalenie umiejętności dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych,

- rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru,

- uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań,

- dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako źródła satysfakcji estetycznej,

Tydzień 3 ,,Jesienne warzywa i owoce’’

- rozwijanie wrażliwości zmysłowej

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „e”, „E”

- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów

- wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych

- doskonalenie umiejętności dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych

- rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru

- dostrzeganie znaczenia zmysłów w poznawaniu świata

- dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako źródła satysfakcji estetycznej

Tydzień 4 ,,Sztuka bycia razem’’

- umacnianie więzi między dziećmi w grupie

- doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych

-  wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej

-  wdrażanie do samooceny oraz oceny zachowań i postaw innych

- wprowadzenie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych

- wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich

- rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem

-  kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3

- stosowanie zapisów cyfrowych liczb 1–3

- doskonalenie umiejętności porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie

- rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”

- rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej

- doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach

Tydzień 5 ,,Jesienne strategie zwierząt’’

- kształtowanie umiejętności odzwierciedlania opowieści ruchem

- poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym

- doskonalenie analizy i syntezy prostych fonetycznie słów

- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „i” „I”

- budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów

- rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

- doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter)

- rozwijanie ekspresji twórczej poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne

- rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów z uwagi na określą cechę

- rozwijanie umiejętności porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”

- rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach

- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

 Piosenka

,,Serce nauczyciela’’

Kto największe serce ma

Kto o uczniów swoich dba

Kto z Was wie, kto z Was wie

Kto dziś już wie

Jaki ważny jest dzisiejszy dzień?

1. To Dzień Edukacji Narodowej

Dzień Nauczyciela uczeń powie

Czas gdy wszyscy doceniamy

Jak wspaniałych nauczycieli mamy.

Kto największe serce ma

Kto o uczniów swoich dba

Kto z Was wie, kto z Was wie

Kto dziś już wie

Jaki ważny jest dzisiejszy dzień?

2. Za naukę, trud jaki wkładacie

Wielki bukiet życzeń od nas macie

Dzisiaj chcemy podziękować

Skromny bukiet kwiatów podarować.

Wiersz

,,Jestem Jesień’’

Jestem jesień z pełnym koszem

Dobre rzeczy wam przynoszę

Jabłka, śliwki, gruszki bery, pomidory i selery

Przyszła jesień do gosposi

Czy gosposia o coś prosi,

Mam kapustę do kwaszenia,

dobre grzyby do suszenia.

Idzie jesień z wielkim koszem,

Zajadajcie! Bardzo proszę! Bardzo proszę!

Ludzie biorą te podarki i chowają do spiżarki.

Język angielski

Tydzień 1

Autumn – wprowadzenie materiału leksykalnego związanego z jesienią.

Słownictwo:

- acorns,

- leaves,

- cones,

-mushrooms,

- umbrella,

- wellingtons

 Piosenka „All the leaves are falling down’’

Tydzień 2

Vegetables – wprowadzenie materiału leksykalnego związanego z nazwami  warzyw.

 Wprowadzane słownictwo:

carrot,

pumpkin,

potato,

onion,

 tomato,

cucumber

- nauka piosenki “What’s underground?”

Tydzień 3

Fruits- wprowadzenie materiału związanego z  nazwami owoców

apple,

 pear,

grapes,

 orange,

plum.

Zabawa do piosenki “Apples and bananas”

Tydzień 4

Food – wprowadzenie materiału leksykalnego związanego z wybranymi produktami

Nauka słów związanych z jedzeniem:

 bread,

 milk,

water,

 orange juice,

chicken,

fish,

- zabawy „which one is missing”, „chinesse whispers”

Tydzień 5

Forest animals – wprowadzenie słownictwa związanego ze zwierzętami leśnymi

Wprowadzane słownictwo:

fox,

owl,

hedgehog,

mole,

squirrel,

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień 2024

Tydzień 1 ,, Ja i Ty to my’’
- rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji,
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie,
- umacnianie więzi z grupą przedszkolną,
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w kontaktach z dorosłymi, -- stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji,
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych,
- dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi,
- rozpoznawanie zapisu graficznego własnego imienia,
- posługiwanie się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych,
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką zajęć ,
- wskazywanie i nazywanie części ciała u siebie oraz u innych osób,
Tydzień 2 ,, Przyjaciele latawca’’
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści ,
- poprawne formułowanie wypowiedzi,
- kształtowanie słuchu fonematycznego,
- kształtowanie gotowości do nauki czytania, pisania oraz liczenia,
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „o” „O”,
- rozwijanie koordynacji ruchowej przygotowującej do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo naśladowczych, manipulacyjnych
Tydzień 3 ,, Dzień Przedszkolaka’’
- popularyzowanie wartości wychowania przedszkolnego,
- dostarczanie dzieciom okazji do świętowania, zabawy i czerpania radości z bycia przedszkolakiem,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- wspieranie dzieci w rozwijaniu ich aktywności i sprawności fizycznej,
- popularyzowanie wartości związanych z zasadami fair play,
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
Tydzień 4 ,, Pożegnanie lata’’
- nabywanie wiedzy o własnym kraju poprzez zabawy z mapą ,
- dostrzeganie cech charakterystycznych krajobrazów Polski,
- utrwalanie znajomości symboli narodowych i wzbudzanie do nich szacunku,
- utrwalanie nazw i wyglądu letnich kwiatów i owoców,
- rozwijanie słownictwa związanego z tematem ,
- rozwijanie pamięci oraz myślenia skojarzeniowego poprzez stosowanie mnemotechnik, - kształtowanie umiejętności czytania obrazów, symboli oraz całościowego rozpoznawania wyrazów (czytanie globalne),
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „a” „A”,
- uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonywanie różnych form ruchu z przyborami i bez nich,
- rozwijanie płynności i estetyki ruchu,
- kształtowanie właściwych chwytów dłoni podczas czynności takich, jak sprzątanie, zabawy, rysowanie i kreślenie wzorów.

Piosenka ,,Dziecko z Konina’’
Jestem sobie dziecko z Konina
ta piosenka tak się zaczyna.
Lubię gwizdać, biegać i skakać
i motyle też lubię łapać.
Ref.
Pani mi mówi, że kto śpiewa tak jak ja
zasługuje na medal, może dwa.
Dziecko z Konina zawsze radę sobie da
kiedy zaśpiewa melodyjnie tak jak ja.

Mam ulubioną czerwoną czapeczkę,
bo lubię stroić się troszeczkę.
I lubię chodzić po Koninie,
bo w nim wesoło życie mi płynie.
Ref.
Pani mi mówi, że kto śpiewa tak jak ja
zasługuje na medal, może dwa.
Dziecko z Konina zawsze radę sobie da
kiedy zaśpiewa melodyjnie tak jak ja.

Wiersz ,,Piękne zwyczaje’’
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
mówi „Dzień dobry’, gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
szumią „dzień dobry, słonko kochane”.
Gdy słonko chmurka zasłoni siwa, mówi:
„przepraszam”, potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypie dokoła
”dziękuję” – szumią trawy i zioła.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
”Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
”dobranoc szumią” z prawa i z lewa.

Język angielski

Tydzień 1
Hello! – wprowadzenie zwrotów na powitanie i pożegnanie
- nauka zwrotów na powitanie i pożegnanie,
- nauka przedstawiania się, wyrażania swojego samopoczucia,
- zabawa do piosenek „Hello song” oraz „goodbye song”
- nauka piosenki „Stand up, sit down” (Fun Kids English)

Tydzień 2
Colours – wprowadzenie nazw kolorów
- przypomnienie kolorów
- zabawa przy piosence ,,I see sth blue’’
- zabawa z kolorami ,,What is yellow?, This is yellow. , This car is yellow.

Tydzień 3
Numbers – wprowadzenie liczebników 0-10
- nauka liczb 1-10
- nauka piosenki How many fingers
- zabawa z liczbami – Give me two toys. Show me five fingers

Tydzień 4
My face – wprowadzenie nazw części twarzy
- wprowadzenie słownictwa: nose, eyes, ears, mouth, head, hair,