• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony
 TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC MARZEC 2025
  1. Zdrowy jak ryba.
  2. Świat się zmienia.
  3. Wiosno gdzie jesteś?
  4. Marzec czarodziej.

ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

- Uświadomienie ważności w zakresie systematyczności czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach. Dbałość o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania.- Poznawanie historii wybranych wynalazków.

- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, pogody ( zaprowadzenie kalendarza pogody),

- Dostrzeganie następstw pór roku, dni tygodnia , pór dnia, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu,; utrwalenie i wzbogacenie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych,

- Zwracanie uwagi na wpływ obserwowanych zjawisk na odczucia, np. temperatura poniżej zera- jest nam zimno.

-Założenie hodowli roślin w przedszkolu, obserwowanie wzrostu posadzonych i posianych roślin.

-Poznanie wybranych gatunków roślin chronionych.

- Doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych.

- Ćwiczenie liczenia w zakresie 6, porównywanie liczebności zbiorów poprzez dokładanie i odkładanie elementów.

- Radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, okazywanie ich w akceptowany sposób.

- Samodzielne podejmowanie decyzji dotyczących własnej osoby, uczenie się na własnych błędach, określanie granic w sferze fizycznej i emocjonalnej; ograniczone zaufanie w stosunku do osób obcych.

- Formułowanie wypowiedzi , przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu,

- Przejawianie życzliwości i troski wobec roślin i zwierząt.

 Wiersz do nauki 

Stefania Kossuth ,,Boćk i żaby’’

Przyleciały boćki zza dalekich mórz,

Klekotały głośno:

Wróciłyśmy już!

Kle kle kle!

Kle kle kle!

A nad stawem w trawie padł na żabki strach.

- Boćki przyleciały!

Och, och, ach, ach, ach!

Kum kum kum!

Kum kum kum!

Lecą boćki z szumem na łąki po łup.

Jakie długie nogi!

Jaki ostry dziób!

Kle kle kle!

Kle kle kle!

Żabki przestraszone hyc do wody- hyc!

Boćki chodzą, brodzą…

Nie znalazły nic!

Kum kum kum!

Kum kum kum!

Kle kle  kle!

Kle kle kle!

 PIOSENKA DO NAUKI –

 ,, MASZERUJE WIOSNA’’

1.Tam daleko, gdzie wysoka sosna,

maszeruje drogą mała Wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

 Ref. Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,

Gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.

 2.Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,

Na ramieniu małą torebeczkę.

Chętnie żuje gumę i robi balony,

A z nich każdy jest zielony.

3.Wiosno , Wiosno nie zapomnij o nas,

Każda trawka chce już być zielona.

Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła,

Zima by została mroźna.

                                     LUTY 2025r.

Tematyka kompleksowa :

1. Mroźne krainy.

2. Konin moje miasto.

3. Mamy różne domy.

4. Sztuka wokół nas.

 

Założenia wychowawczo- dydaktyczne:

- Zapoznanie z położeniem Antarktydy oraz Arktyki na kuli ziemskiej, poznanie mieszkańców tych krain;

- Przeprowadzenie eksperymentów z lodem, wyciąganie wniosków,

- Poszerzenie wiadomości na temat swojego miasta Konina ( poznanie położenia miasta na mapie Polski), Zapoznanie                  z położeniem głównych miast polskich- Warszawy, Gdańska, Krakowa.

- Doskonalenie syntezy i analizy słuchowej,

-Ćwiczenie umiejętności matematycznych : dodawania poprzez dokładanie oraz odejmowanie poprzez odkładanie                ( w zakresie 5)  , oraz klasyfikowania elementów zbioru. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni i na płaszczyźnie.

- Rozwijanie motoryki małej i dużej poprzez wykonywanie zadań ruchowych w czasie gimnastyki,

- Rozpoznawanie , nazywanie i klasyfikowanie różnych form sztuki, dostrzeganie jej piękna. Budzenie świadomości szanowania sztuki. Pozna wybrane utwory F. Chopina.

- Rozpoznaje i nazywa kolory podstawowe oraz potrafi z nich stworzyć kolory pochodne. Rozwija umiejętności plastyczne.

- Poznanie różnych rodzajów domów zwierząt  ,poznanie zasad prawidłowego zachowania się w lesie. Poznanie pierwszych domów pierwszych ludzi.   Budowanie wypowiedzi na określony temat.

LUTY- WIERSZ I PIOSENKA DO NAUKI

 

ESKIMOSEK – wiersz do nauki

To jest mały Eskimosek.

Ma czerwony z mrozu nosek,

Ma kubraczek z futra foki,

co mu mocno grzeje boki.

Ma kubraczek z futra foki,

co mu mocno grzeje boki.

Szyła mama go synkowi,

kiedy tata ryby łowił.

Jest kubraczek z futra foki,

co mu mocno grzeje boki.

Jest kubraczek z futra foki,

co mu mocno grzeje boki.

Piosenka do nauki

Pingwinem jestem małym
I szukam swojej mamy,
Po lodzie idę, wołam wciąż,
Bo szukam swojej mamy,
Mama, mama ma!
Jesteś już Ty i ja
Powiedz mi, gdzie byłaś?
\"W oceanie, a to dla Ciebie ryba!\"
Dziękuję!
Pingwinem jestem małym
I szukam swego taty,
W śniegu brodzę, wołam wciąż,
Bo szukam swego taty,
Tata, tata, ta !
Jesteś już Ty i ja
Powiedz mi, gdzie byłeś?
\"W oceanie, a to dla Ciebie ryba!\"
Dziękuję!
Pingwinem jestem małym
nurkuję w oceanie
Płynę, płynę
Sprawdzić chcę
Czy będzie dzisiaj branie ?
Pipi pingwin - ryba jest, mam szczęście z tym
O złapałem dużą ! Niech Wszyscy się częstują.
Rybo, rybo ,,,
ześlizgnęłaś z lodu się,
Jaka szkoda, ale
Jutro - złapię cię!

 

 

 

                                      STYCZEŃ 2025r.

    Tematyka kompleksowa :

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Bale w karnawale.
  3. Babcia i Dziadek.
  4. Zimowe zabawy.

Założenia wychowawczo - dydaktyczne

  • Eksperymentuje, dokonuje obserwacji zjawiska przyrodniczego 
  • Rozwiązuje zagadki słuchowe, uważnie słucha tekstu czytanego
  • Poznaje różne rodzaje zegarów, wykonuje zegar z artykułów spożywczych
  • Przeskakuje z lewej nogi na prawą, toczy piłkę, wspina się po określonym terenie, stara się utrzymać równowagę
  • Ćwiczy trafność oceniania odległości, przechodzi pod liną, usprawnia celność, powtarza ruchy
  • Gra na instrumentach, śpiewa sylaby w rytm znanej melodii
  • Dostrzega jak zmienia się przyroda podczas całego roku, porównuje kwiaty i drzewa
  • Używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, rysuje po śladzie
  • Wyraża swoje rozumienie świata za pomocą tańca i ruchu
  • Aktywnie słucha muzyki, śpiewa piosenki
  • Wykonuje własne eksperymenty dziurkaczem, tworzy kształty
  • Klasyfikuje przedmioty ze względu na kształt, przelicza, porównuje wielkości
  • Tworzy kartkę noworoczną
  • Ogląda różnego rodzaju kalendarze i dostrzega różnice, konstruuje kalendarz, poznaje pojęcia dotyczące następstw czasu
  • Przygląda się różnym roślinom i przedmiotom, wącha, określa i nazywa zapachy
  • Opisuje wygląd, wypowiada się na zadany temat, opowiada o czasie wolnym spędzonym z dziadkami
  • Wykonuje prezent dla dziadków, obdarza uwagą dziadków, odczuwa przynależność do rodziny
  • Utrwala zasady obowiązujące w przedszkolu, poznaje zasady bezpiecznego zachowania
  • Podejmuje działania teatralne z elementami dramy
  • Wykonuje ćwiczenia logopedyczne
  • Porównuje i opisuje rysunki
  • Wykorzystuje własne pomysły, ozdabia według własnego pomysłu
  • Utrzymuje porządek w najbliższym otoczeniu
  • Przygotowuje się do podjęcia nauki czytania
  • Rozpoznaje kierunki.

 

Piosenka” Moja Babcia i mój dziadek”

  1. Moja babcia i mój dziadek
    to wspaniali są dziadkowie
    Dziadek mnóstwo zna zagadek,
    babcia bajkę nam opowie.

    Bo na świecie nie znajdziecie
    takich bajek i zagadek
    jakie wnukom opowiada,
    moja babcia i mój dziadek

    2. Poprosimy naszą babcię
    babciu z tajemniczą miną
    opowiadaj swoją bajkę
    a za każdym razem inną.

    Ref. Bo na świecie nie znajdziecie...

    3. Posadzimy teraz dziadka
    na fotelu wiklinowym
    Dziadku powiedz nam zagadkę
    całkiem nową prosto z głowy.

    Ref. Bo na świecie nie znajdziecie..

Wiersz

ZIMA  Hanna Ożogowska                   

 Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały.

Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.

Grudzień 2024

 Tematyka kompleksowa :

  1. W świecie teatru
  2. Kulinarne wyzwania
  3. Świąteczny czas
  4. Lubię święta

Założenia wychowawczo- dydaktyczne:

- Poszerzanie aktywności twórczej poprzez tworzenie pacynek, poszerzanie wiedzy o teatrze.

- Ćwiczenie uważnego słuchania opowiadań , wierszy, utworów dla dzieci a następnie wypowiadania się na określony temat.

-Rozwijanie umiejętności społecznych poprzez odgrywanie scenek, współdziałania, naśladowania.

-Tworzenie prac plastycznych na określony temat przy zastosowaniu różnorodnych technik . Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.

-Poznanie przez dzieci zawodu aktora i kucharza oraz atrybutów związanych z ich pracą.

-Przypomnienie zasad właściwego odżywiania  dzięki piramidzie zdrowia oraz zasad kulturalnego zachowania się podczas spożywania posiłku ( savoir vivre’u), używaniu zwrotów grzecznościowych.

-Ćwiczenie umiejętności przeliczania oraz liczenia w dostępnym zakresie. Klasyfikuje i porządkuje obiekty wg poleceń nauczyciela.

-Posługiwanie się określeniami: najpierw, później, potem,

-Uświadamia sobie istotę świąt i ich wartość, przypomina tradycje świąteczne kultywowane w rodzinnym gronie. Poznaje i wymienia potrawy świąteczne. Wie , jakie prace wykonuje się przed świętami.

-Rozwija umiejętności ruchowe podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.

Wiersz

WIECZÓR WIGILIJNY, Tadeusz Kubiak

Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince
co tu przyszła na noc.
Na talerzu kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu
dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili
opłatkiem rodzice.
Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.

 

Piosenka

Rodzinne Święta” (muzyka: Renata Szczypior, słowa: Beata Szurowska)

Pierwsza gwiazdka Wigilię rozpoczyna.

Już przy stole zbiera się rodzina.

Jest opłatek, biały obrus, pod nim siano i

choinka przystrojona rano.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie,

a my wszyscy uśmiechamy się do siebie.

Takie chwile każdy pamięta,

najpiękniejsze rodzinne święta.

Babcia wnukom historię przypomina,

o Betlejem, gdzie Maria rodzi syna.

Mama z tatą wnoszą pyszny barszcz z uszkami,

a choinka pachnie piernikami.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…

Śnieżny puszek otulił wszystkie drzewa.

Anioł w bieli swą kolędę śpiewa.

I choć coraz zimniej robi się na dworze,

w naszych sercach cieplej być nie może.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…

 
Listopad 2024
Tematyka kompleksowa :
1. Bajki bajeczki
2. Polska to nasz dom
3. Przygotowania zwierząt do zimy
4. Listopadowa aura
 Założenia wychowawczo- dydaktyczne:
 Rozwija wyobraźni dziecięcą, oraz zostaje inspirowane ich do wyrażania treści w
formie ekspresji ruchowej, wcielanie się w role
 Ćwiczy chwytność, wzmacnia siłę mięśni, podejmuje próby łapania piłki oburącz
 Wykonuje ćwiczenia logopedyczne
 Wypowiada się, odwołując się do własnych doświadczeń
 Poznaje znak graficzny liczby 3
 Wie, jak zachować się w miejscu publicznym, zna zasady bezpieczeństwa
 Wie, że żyje w Polsce, odnajduje Polskę na globusie, zna nazwę rodzinnego miasta,
wie, w jakim mówi języku
 Wie, czym jest Święto Niepodległości
 Zdobywa wiedzę z dziedziny historii i kultury swojego kraju (regionu)
 Obserwuje zmieniającą się przyrodę, dostrzega jej piękno
 Nazywa i rozpoznaje instrumenty perkusyjne
 Naśladuje dźwięki, rozpoznaje głos kolegi, wykonuje ekspresję ruchową do melodii,
rozróżnia natężenie dźwięku
 Poznaje nawyki, zwyczaje zwierząt leśnych, wie w jaki sposób przygotowują się do
zimy
 Wypowiada wskazane głoski, stara się budować poprawnie zdania
 Wzbogaca wiedzę dotyczącą przyrody, uczestniczy w zajęciach badawczych
 Komponuje własny obrazek, tworzy wzory z, tworzy fantazyjne obrazy, rozwija
wyobraźnię twórczą
 Układa liście, dary jesieni według rytmu, konstruuje, porównuje wielkości, segreguje
 Wypowiada się na temat cech charakterystycznych dla jesieni
 Współdziała z dziećmi w zabawie, kulturalnie się wita
 Rozpoznaje i wskazuje części ciała
 Wykazuje empatię, wie jak poradzić sobie w sytuacji problemowej
 Rozpoznaje i nazywa emocje
 Dba o porządek.
PAŹDZIERNIK 2024

Tematyka kompleksowa :

  1. Bezpieczna droga do przedszkola.
  2. Dary jesieni z ogrodu.
  3. Co jesień z sadu niesie?
  4. Jesień w parku i w lesie.
  5. Zdrowy przedszkolak.

Założenia wychowawczo- dydaktyczne:

  • Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni, poznanie wybranych znaków drogowych, rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
  • Poznanie pracy policjanta.
  • Przypomnienie wiadomości o bezpiecznym zachowaniu się podczas spacerów ( nie oddalanie się od grupy, nie zrywanie i nie spożywanie nieznanych roślin, nie dotykania nieznanych zwierząt).
  • Rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych.
  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • Poszerzanie wiadomości z zakresu zmian przyrody jesienią w ogrodzie i sadzie, zapoznanie z nazwami drzew owocowych oraz wybranych warzyw.
  • Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park. dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu,
  • Zapoznanie z ogólną budową grzybów, zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi,
  • Zapoznanie z zapisami cyfrowymi liczb 1 i 2,
  • Zapoznanie z literą a: małą i wielką, drukowaną,
  • Porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
  • Przypomnienie zasad prowadzenia zdrowego stylu życia, zachęcanie do pracy nad zdrowymi nawykami( mycie rąk, twarzy, zębów oraz owoców i warzyw przed spożyciem),
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach.
  • Pokazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny.
  • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce), nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku).

Wiersz B. Forma ,,Przepisy drogowe”.

Wszystkie znaki i przepisy

 pan kierowca dobrze zna,

orientuje się wspaniale,

jak i gdzie dojechać ma.

Samochody, samochody,

samochody mkną przed siebie.

Jadą w różne świata strony,

może też zabiorą ciebie.

Co oznacza znak drogowy,

każdy pieszy dobrze wie,

jak zachować się na pasach,

czy przechodzić czy też nie.

Samochody, samochody …

Dzisiaj każdy przedszkolaczek,

rozpoznaje trafnie znak

 prawidłowo przez ulicę,

umie przejść, o właśnie tak.

Samochody, samochody ….

PIOSENKA DO NAUKI

 ,,Jechał wóz’’ sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz

Ref.: Jechał, jechał wóz,

smaczne rzeczy wiózł,

tur, tur, tur, turkotał,

smaczne rzeczy wiózł.

Tu marchew czerwona,

kapusta zielona,

rzodkiewek różowe kuleczki,

w słonecznym kolorze słonecznik.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

Tu strączki fasoli

i bobu do woli,

szpinaku zielona tam fura,

i burak pąsowy jak burak.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

                WRZESIEŃ 2024

                       GRUPA "PSOTKI"

Tematyka kompleksowa :

1. Moje przedszkole

2. Wspominamy wakacje

3. Obchody Dnia Przedszkolaka

4. Koniec lata w sadzie i ogrodzie

Założenia wychowawczo- dydaktyczne:

Ø Przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu

Ø Współdziała z dziećmi w zabawie

Ø Śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki

Ø Stosuje zwroty grzecznościowe wobec dzieci i dorosłych

Ø Odpowiada na pytania, wypowiada się na dany temat

Ø Wykonuje prace plastyczne i techniczne

Ø Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych

Ø Zna i określa kierunki w przestrzeni

Ø Przelicza elementy zbiorów i podaje wynik liczenia

Ø Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy

Ø Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje oraz szuka sposobów radzenia sobie z emocjami

Ø Współtworzy zasady i rozumie konieczność ich przestrzegania

Ø Reaguje na sygnały, słucha poleceń

Ø Rozpoznaje kształty, rozróżnia podstawowe figury geometryczne

Ø Dopasowuje przedmioty zgodnie z ich przeznaczeniem

Ø Odtwarza rytm na instrumencie

Ø Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych

Ø Respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych

Ø Czeka cierpliwie na swoją kolej

Ø Odczuwa przynależność do rodziny i grupy rówieśniczej

Ø Dba o porządek

Ø Pozna nazwy kilku owoców

Ø Zostanie zachęcone do zdrowego odżywiania się

        PIOSENKA

  " Przedszkole – drugi dom"

I. Gdy dzień wstaje i wita świat,

ranną porą wstaję i ja.

Mama pomaga ubierać się,

do przedszkola prowadzi mnie.

Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,

a po spacerze w sali,

wesoło bawię się.

Kolegów dobrych mam,

nie jestem nigdy sam

Przedszkole drugim domem jest.

II. Czasem rano trudno mi wstać,

chciałoby się leżeć i spać.

Lecz na mnie auto czeka, i miś,

w co będziemy bawić się dziś?

Ref.: Ja chodzę…

III. Zamiast mamy, panią tu mam,

bardzo dużo wierszyków znam.

Śpiewam i tańczę, wesoło mi,

i tak płyną przedszkolne dni.

Ref.: Ja chodzę…

     Wiersz

    "Oj, nieładnie"

  Kto to w kącie na podłodze

rzucił lalę?

kto samochód zepchnął z półki,

nie martwi się wcale?

Oj, nieładnie przedszkolaku

w las poszła nauka-

teraz lala i samochód

będą domu szukać.

Muszą wiedzieć wszystkie dzieci

i małe i duże, że samochód

śpi na półce, a lalka ma wózek.