• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

Tematyka kompleksowa na miesiąc marzec 2025

  1. Poznajemy zawody – kucharka, fryzjerka
  2. W marcu jak w garncu
  3. Witaj Wiosno!
  4. Porządki w ogrodzie

Postawy / wartości: odpowiedzialność, pracowitość, rodzina, empatia, kreatywność, troska, akceptacja, szacunek, pomoc, radość, przyjaźń, bezpieczeństwo, pracowitość, opiekuńczość, ciekawość, empatiaZamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  1. Poznawanie różnych zawodów – kucharka, fryzjerka.
  2. Nauka piosenki o fryzjerze – ćwiczenie pamięci.
  3. Wzbogacanie zasobu słownictwa np. o nazwy makaronów, urządzeń i narzędzi w kuchni, akcesoriów fryzjerskich.
  4. Doskonalenie liczenia w zakresie 4, kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów przez dokładanie i odejmowanie elementów.
  5. Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni; rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację i wyszukiwanie brakujących elementów; ćwiczenia grafomotoryczne; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  6. Kształtowanie umiejętności samoobsługowych – posługiwanie się widelcem, nawijanie makaronu na widelec.
  7. Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy wg wzoru np. nawlekanie makaronu na sznurek.
  8. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
  9. Poszerzanie doświadczeń plastycznych o nowe techniki plastyczne. Rozwijanie sprawności manualnej podczas zabaw z plasteliną; łączenie jej np. z makaronem w formie kompozycji – mozaiki. Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy.
  10. Rozbudzanie zainteresowań otaczającym światem; prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy; kształtowanie prawidłowej postawy oraz polepszenie funkcji układu krążenia i oddychania.
  11. Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia; poznanie i rozumienie przysłowia W marcu jak w garncu”.
  12. Poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.; utrwalenie pojęć: unosić się i opadać.
  13. Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody, rozumienie znaczenia symboli graficznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  14. Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; Podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu; przeliczanie w granicach możliwości dzieci.
  15. Poznanie różnych roślin cebulkowych; zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli; dostrzeganie różnicy między sianiem, a sadzeniem.
  16. Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokus, tulipan, hiacynt.
  17. Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki; rozpoznawanie ptaków po ich głosie; doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  18. Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych - topienie Marzanny
  19. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem; rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie słuchu fonematycznego.
  20. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji ruchowej; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  21. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci podczas nauki tańca z rekwizytem.

 Piosenka „W salonie fryzjerskim”

 Fryzjer obetnie włosy mi,

włosy mi, włosy mi.

Dziś fryzjer obetnie włosy mi.

W salonie fryzjerskim!

Fotel jeździ w górę, w dół,

w górę, w dół, w górę, w dół.

Fotel jeździ w górę, w dół.

W salonie fryzjerskim!

Nożyczki robią ciach, ciach, ciach,

ciach, ciach, ciach, ciach, ciach, ciach.

Nożyczki robią ciach, ciach, ciach.

 W salonie fryzjerskim!

Maszynka robi Bzz, bzz, bzz,

 bzz, bzz, bzz, bzz, bzz, bzz.

Maszynka robi bzz, bzz, bzz.

W salonie fryzjerskim!

Szczotka robi shhhh, shhhh, shhhh,

shhhh, shhhh, shhhh, shhhh, shhhh, shhhh.

Szczotka robi shhhh, shhhh, shhhh.

W salonie fryzjerskim!

Suszarka robi chu, chu, chu,

chu, chu, chu, chu, chu, chu.

Suszarka robi chu, chu, chu.

W salonie fryzjerskim!

Dostanę lizaka mniam, mniam, mniam,

mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam

Dostanę lizaka mniam, mniam, mniam.

W salonie fryzjerskim!

 Wiersz „Pierwszy kwiat wiosny” – S. Kossuth

Przebiśniegi białe

pierwsze zakwitają,

zieloną łodyżką

śniegi przebijają.

Śnieg wokół topnieje.

Kwiatuszek się chwieje,

Wiosna go wołała,

sukienkę mu dała!

 „Dzień Wiosny” – fragment wiersza K. Szyngiery

Koniec zimy nic miłego;

błoto, chlapa, na całego,

niebo ciągle zachmurzone.

Tak wygląda świat bez wiosny -

widok przykry i żałosny.

Lecz na szczęście lada moment

Wszystko zrobi się zielone!

 Taniec ludowy śląski „Owczareczek”

Owczareczek nasz

wygnał owce wczas

A ja za nim ze śniadaniem,

 a on uciekł w las

Owczareczek nasz

wygnoł owce wczas

A jo za nim ze śniodaniym,

a on uciek w las.

MIESIĄC LUTY 2025

Tematyka kompleksowa:
1. Wynalazki
2. Nasze emocje i uczucia - Walentynki
3. W dawnych czasach – Dzień Dinozaura
4. W krainie wiecznych lodów – Dzień Niedźwiedzia Polarnego
Postawy / wartości: historia, miłość, rodzina, empatia, kreatywność, troska, akceptacja, szacunek, bezinteresowna pomoc, radość, przyjaźń, bezpieczeństwo, pracowitość, opiekuńczość, ciekawość.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

1. Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami komunikowania się – wzywanie pomocy w górach; rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw przedmiotów, które je wydają.
2. Rozpoznawanie i podawanie nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt; rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem informacji.
3. Zapoznanie z historią telefonu.
4. Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni; rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację i wyszukiwanie brakujących elementów; ćwiczenia grafomotoryczne; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
5. Zapoznanie z wyglądem pierwszych rowerów; ćwiczenie spostrzegawczości – dostrzeganie różnic między obrazkami.
6. Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć.
7. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze smutkiem; kształtowanie postaw prospołecznych, wdrażanie do empatii.
8. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem.
9. Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez malowanie; rozpoznawanie nastrojów muzycznych.
10. Rozwijanie ciekawości poznawczej; oglądanie książeczek z dinozaurami; rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie dużych powierzchni; nauka i doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami, dbanie o bezpieczeństwo.
11. Poznanie i określanie właściwości soli; kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas zabaw badawczych – zmiany nieodwracalne.
12. Rozwijanie sprawności manualnej podczas zabaw z plasteliną; wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy.
13. Rozbudzanie zainteresowań otaczającym światem; prowadzenie obserwacji.
14. Zapoznanie z krainą wiecznych lodów i środowiskiem życia ludzi i zwierząt tam mieszkających.
15. Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy wg wzoru.
16. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
17. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem; rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie słuchu fonematycznego.
18. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji ruchowej; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
19. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci podczas nauki tańca z rekwizytem.

Piosenka „Dinozaury”
1. Idą dinozaury, idą dinozaury.

I są już tuż, tuż i są już tuż, tuż!

Idą dinozaury, idą dinozaury.

No i przyszły już! No i przyszły już!

2. Jestem brontozaurem, on jest brontozaurem.

 Olbrzym ze mnie jest. Olbrzym z niego jest!

Jestem brontozaurem, on jest brontozaurem.

 I rośliny jem. On rośliny je!

3. Jestem pterodaktyl, to jest pterodaktyl.

 I latam jak ptak. On lata jak ptak!

Jestem pterodaktyl, to jest pterodaktyl.

Dziób i zęby mam. Dziób i zęby ma!

4. Jestem ichtiozaurem, on jest ichtiozaurem.

Wodny ze mnie zwierz. Wodny z niego zwierz!

Jestem ichtiozaurem, on jest ichtiozaurem.

I mam płetwy też. On ma płetwy też!

5. Jestem tyranozaur, to jest tyranozaur.

Groźny ze mnie stwór. Groźny z niego stwór!

Jestem tyranozaur, to jest tyranozaur.

Wszystkich schrupię - chrup. On wszystkich schrupie - chrup!

Uciekajmy już! Tup, tup, tup, tup, tup. Uaaaa...

Wiersz „Niedźwiedź polarny” Olga Adamowicz

Niedźwiedź polarny to niedźwiedź biały.

Do drapieżników jest zaliczany.

Z przeźroczystego futra jest cały.

I wszystkim dzieciom dobrze jest znany.

Zwierzę to zamieszkuję Arktykę mroźną.

Głównym żywieniem jego są foki.

Niedźwiedź jest zwierzyną bardzo groźną

 ale ma również swoje uroki.

Niedźwiedź polarny samotnie żyje.

Dalekie drogi pokonuje i świetnie pływa.

Pod białym futrem czarna skóra się kryje

 która jego ciało mocno ogrzewa.

Kiedy na świat przychodzą niedźwiadki

 małe rodzą się ślepe, głuche i bez sierści całe.

Wychodzą z legowiska – jest to ciepła grota

mają wtedy rozmiar zwyczajnego kota.

Niedźwiedź polarny jest agresywny.

Ciekawy lecz niebezpieczny dla człowieka.

Jest on zwierzęciem bardzo masywnym.

Gdybyś go spotkał – szybko uciekaj!

Wierszyk „Eskimosek”

To jest mały Eskimosek.

Ma czerwony z mrozu nosek.

Ma kubraczek z futra foki,

co mu mocno grzeje boki.

Szyła mama go synkowi,

kiedy tata ryby łowił.

Tematyka kompleksowa na miesiąc STYCZEŃ 2025 r.
1. Nadeszła zima
2. Święto Babci i Dziadka
3. Zabawy zimowe - zdrowie, bezpieczeństwo
4. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę
Postawy / wartości: tradycja, zwyczaje, miłość, rodzina, empatia, kreatywność, troska, akceptacja, szacunek, bezinteresowna pomoc, radość, przyjaźń, zdrowie, bezpieczeństwo, pracowitość, opiekuńczość.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

1. Prowadzenie obserwacji przyrody w czasie spaceru; określanie cech zimowej pogody; eksperymentowanie ze śniegiem – posługiwanie się określeniami: zimny, mokry, miękki; eksperymentowanie z lodem – posługiwanie się określeniami: zimny, twardy, przezroczysty.
2. Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.
3. Nabywanie umiejętności określania swoich pragnień, budowanie prostych wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
4. Wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek z okazji święta dziadków i babć.
5. Wdrażanie dzieci do okazywania szacunku poprzez pamięć o bliskiej osobie.
6. Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci; rozwijanie kompetencji językowej – tworzenie zdrobnień.
7. Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy wg wzoru.
8. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
9. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem; rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie słuchu fonematycznego.
10. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji ruchowej; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
11. Rozwijanie ekspresji ruchowej; wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na spotkanie z babciami i dziadkami.
12. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej – wykonanie pracy plastycznej.
13. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci podczas nauki tańca z rekwizytem.
14. Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
15. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu zimą.
16. Poznawanie zimowych dyscyplin sportowych; posługiwanie się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy.
17. Pogłębianie wiedzy na temat lasu i żyjących tam zwierząt.
18. Wdrażanie do niesienia pomocy zwierzętom w okresie zimy, rozumienie znaczenia zwierząt domowych i dzikich w życiu człowieka.

Wiersz „Moi dziadkowie” B. Szelągowska
Babcia i dziadek
są tacy wspaniali.
I zawsze chętnie
bawią się z nami.
Lubimy z Wami
spędzać czas.
Babciu i dziadku
kochamy Was!
Wiersz „Mój dziadek” B. Szelągowska
Mój dziadek dobrze wie,
co lubię, a co nie.
Mój dziadek mnie rozumie
i zrobić wszystko umie.
Uściskam go dziś mocno
i mocno go przytulę.
Dam mu w prezencie kwiatka,
w policzki ucałuję.
Wiersz„Babcia” B. Szelągowska
Gdy było mi smutno,
To mnie rozśmieszyłaś.
A gdy się nudziłem,
ze mną się bawiłaś.
Czytałaś mi książkę
z pięknymi bajkami.
Przytuliłaś mnie,
gdy byliśmy sami.
I wiem o tym babciu,
że ty kochasz mnie.
I ty też pamiętaj,
że ja kocham Cię.

„Piosenka dla babci i dziadka”

Zaśpiewam dla Babuni,

niech żyje nam 100 lat.

Zaśpiewam i zatańczę,

Kochana Babciu patrz.

Tup, tup, tup, tup wesoło,

obrócę się wokoło.

Zaklaszczę raz i dwa,

niech żyje nam huuurra!

Zaśpiewam dla Dziadziusia,

niech żyje nam 100 lat.

Zaśpiewam i zatańczę,

Kochany Dziadziu patrz.

Tup, tup, tup, tup wesoło,

obrócę się wokoło.

Zaklaszczę raz i dwa,

niech żyje nam huuurra!

Tematyka kompleksowa na miesiąc grudzień 2024
  1. Grudniowe życzenia
  2. Święta za pasem
  3. Świąteczne tradycje
  4. Witamy Nowy Rok

Postawy / wartości: tradycja, zwyczaje, miłość, rodzina, empatia, kreatywność, troska, akceptacja, szacunek, bezinteresowna pomoc, radość, przyjaźń

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  1. Nabywanie umiejętności określania swoich pragnień, budowanie prostych wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
  2. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
  3. Używanie określeń: mały mniejszy, najmniejszy, duży, większy największy – porządkowanie obiektów.
  4. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji ruchowej; czerpanie radości ze wspólnej zabawy, zapoznanie ze zwyczajem mikołajkowym.
  5. Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia.
  6. Rozwijanie ekspresji ruchowej; wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie podczas wspólnego ubierania choinki; rozumienie określeń: na górze, na dole, wysoko, nisko.
  7. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej – wykonanie pracy plastycznej; poznawanie zwyczajów świątecznych – składanie życzeń, pieczenie pierniczków, potrawy wigilijne; wdrażanie do kulturalnego zachowania przy stole.
  8. Wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia – dodatkowe nakrycie; nakrywanie do stołu – posługiwanie się określeniem – tyle samo.
  9. Doskonalenie umiejętności różnicowania długości oraz stosowania określeń: długi, krótki, dostrzeganie regularności, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów.
  10. Nauka wykonywania czynności porządkowych – pomoc w pracach domowych, kształtowanie postawy gotowości do pomagania.
  11. Wykonywanie ozdób choinkowych – rozwijanie sprawności manualnej; kształtowanie poczucia estetyki, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
  12. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci podczas nauki tańca z rekwizytem.
  13. Kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku.
  14. Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.

Piosenka „Mikołaj”
I.
Mikołaj, Mikołaj w czerwonej czapeczce,
w cieplutkim kożuszku worek trzyma w ręce,
a w tym worku same cuda lalki, klocki, misie.
Kto był grzeczny przez rok cały coś dostanie dzisiaj.
II.
Mikołaj, Mikołaj ma bielutką brodę.
Szykuje już sanki na daleką drogę
i przyjedzie ciemną nocą do malutkich dzieci.
Kto był grzeczny przez rok cały gwiazdka mu zaświeci.

Piosenka „Zima”
Zima, zima za oknami,
bawcie się dzieciaki z nami.
Zima, zima, pada śnieg,
a my razem bawmy się.
Idą bałwanki tup, tup, tup.
Zjeżdżają sanki siup, siup, siup.
Tańczą śnieżynki tra la, la.
A my skaczemy hopsa – sa – 2x

Wiersz „Orszak mikołajkowy” D. Gellner
Polem srebrzystym,
polem zimowym.
wędruje
orszak mikołajkowy.
Najpierw aniołki
idą parami.
Niosą koszyczki.
Z czym?
Z prezentami.
Potem Mikołaj
poważnie kroczy.
Wśród zmarszczek błyszczą
niebieskie oczy.
Mikołaj także
ma paczek mnóstwo,
a lód na rzece świeci
jak lustro.
Za Mikołajem
w śnieżnej zamieci
idą choinki.
Dokąd?
Do dzieci.
Wędruje orszak
dalej i dalej.
A dzieci w domach
nie śpią już wcale.

Tematyka kompleksowa na miesiąc LISTOPAD 2024

1. Konin moje miasto
2. Zwierzęta domowe
3. W świecie baśni i bajek
4. Zimno coraz zimniej
Postawy / wartości: tolerancja, miłość do ojczyzny, rodzina, empatia, kreatywność, troska, akceptacja, szacunek, bezinteresowna pomoc, radość, przyjaźń, współpraca

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

1. Rozwijanie postawy szacunku i właściwych zachowań społecznych.
2. Kształtowanie wartości patriotycznych.
3. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego; próby opisywania wyglądu zwierząt.
4. Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami.
5. Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
6. Doskonalenie umiejętności śpiewu; interpretowanie muzyki poprzez ruch.
7. Różnicowanie wielkości: duży, większy, największy oraz mały, mniejszy, najmniejszy.
8. Poznanie popularnych bajek polskich.
9. Rozwijanie sprawności mówienia, budowania zdań prostych.
10. Rozwijanie myślenia twórczego i wyobraźni.
11. Utrwalanie nazw zwierząt; wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (zimowe mieszkania zwierząt).
12. Doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów.
13. Powiązanie opisu słownego z treścią obrazka; ćwiczenie narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych.
14. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, ruchowej i motorycznej.
15. Poznanie różnych materiałów; posługiwanie się określeniami: miękki, szorstki.

PIOSENKA

„Ślady na śniegu”
Szukamy z tatą śladów na śniegu.
Może poszukasz też?
Tutaj sarenka przemknęła w biegu,
A tam był dziwny zwierz. (bis)
Tropy prowadzą we wszystkie strony.
Kto mógł zostawić je:
Stado wróbelków albo gawrony?
Zagadkę poznać chcę. (bis)
Różne kreseczki, kółka, kwadraty,
Pełen tajemnic świat.
Trzymam się mocno rękawa taty,
Bo wieje mroźny wiatr (bis)

„Piesek Tereski” sł. i muz. Joanna Bernat
Mała Tereska dostała pieska.
A ten piesek – hau! hau! hau! –
Cztery łapy miał (2x)
Mała Tereska dostała pieska,
A ten piesek – hau! hau! hau! –
Długie uszy miał (2x)
Mała Tereska dostała pieska.
A ten piesek – hau! hau! hau! –
Czarne oczka miał. (2x)
Mała Tereska dostała pieska.
A ten piesek – hau! hau! hau! –
Mokry nosek miał (2x)
Mała Tereska dostała pieska,
A ten piesek – cicho! Ciii –
W budzie teraz śpi. (2x)

WIERSZ

„Sikorka” A. Łady-Grodzickiej
Sikorko z żółtym brzuszkiem,
ptaszku śliczny i mały.
Zjedz na zdrowie słoninkę,
Którą ci dzieci dały.

„Weterynarz” Z. Mitroca
Gdy koń kaszle lub kuleje,
Kiedy chory pies nic niej,
Weterynarz nawet w nocy
Nie odmówi im pomocy.

Tematyka kompleksowa na miesiąc Październik 2024:
1.Jesteśmy ostrożni na drodze.
2.Dary Jesieni.
3.Jesienią w parku i w lesie.
4.Dbamy o zdrowie.
5.Zabawy na jesienne wieczory.
Postawy / wartości : empatia, kreatywność, troska, akceptacja, szacunek, radość, przyjaźń, koleżeństwo, zdrowie, piękno, odpowiedzialność, samodyscyplina, twórczość.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
1.Poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię; układanie prostych rymów z pasków białych i czarnych.
2.Wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej; rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw pojazdów, które te dźwięki wydają.
3.Rozpoznawanie warzyw i podawanie ich nazw; kształtowanie umiejętności posługiwania się przymiotnikami; rozszerzanie słownika czynnego dzieci.
4.Rozpoznawanie owoców i podawanie ich nazw; posługiwanie się określeniami: twardy, miękki; wdrażanie do profilaktyki zdrowotnej poprzez zdrowe odżywianie się.
5.Poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat grzybów; wdrażanie do zachowania szczególnego bezpieczeństwa podczas ich rozpoznawania i zbierania; usprawnianie motoryki małej podczas zabaw z plasteliną.
6.Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych (kasztanowiec i dąb); układanie kompozycji z materiału przyrodniczego; rozwijanie kreatywności; zachęcanie do podejmowania nowych wyznań.
7.Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez tworzenie i kontynuowanie prostych rytmów ruchowych, słuchowych i graficznych; usprawnianie motoryki małej poprzez naklejanie drobnych elementów; wdrażanie do udziału w zorganizowanych zabawach ruchowych.
8.Zapoznanie dzieci z pracą lekarza pediatry; kształtowanie właściwego zachowania podczas wizyty u lekarza, zachęcanie dzieci do przełamywania lęku przed wizytą w gabinecie lekarskim.
9.Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych; rozpoznawanie i podawanie nazw części garderoby; klasyfikacja ubrań.
10.Podnoszenie kompetencji matematycznych poprzez kształtowanie rozumienia liczby w aspekcie kardynalnym; przeliczanie w zakresie 1-3; określanie, ile jest elementów.
11.Poznanie znaczenia ruchu dla zdrowia.
12.Inicjowanie zabaw teatralnych.

WIERSZ

"Grzybki"  K. Sąsiadek

W lesie grzyby sobie rosły.

Nagle wszystkie się podniosły.

Ujrzały zająca.

Wszystkie się schowały.

Tylko nie ten mały.

Przyszedł zająć ugryzł go.

Wszystkie grzyby mówią: "Sio!"

WIERSZ

"Wiatr i jesień" B. Forma

Szu, szu, szu wiatr powiewa,

tańczą w parku wszystkie drzewa.

Tańczy z nimi Pani Jesień,

w koszu swoje dary niesie.

Wiatr z Jesienią chce pogadać,

nagle deszcz zaczyna padać.

Kap, kap, kap, krople spadają,

wszyscy mokre głowy mają.

Parasole otwierają

i przed deszczem uciekają,

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2024"

  1. Moje przedszkole
  2. Ja i moi koledzy
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Dbamy o siebie i środowisko

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
  1. Zachęcanie dzieci do nawiązywania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi; wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci; zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w nowym miejscu.
  2. Poznanie rozkładu pomieszczeń w przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu; nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
  3. Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych; rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach; zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie.
  4. Rozwijanie orientacji w przestrzenie poprzez wprowadzenie pojęć na górze, na dole, obok; zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
  5. Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych; zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie do czego służą.
  6. Zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem, grupowanie przedmiotów według rodzajów.
  7. Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali; budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
  8. Rozumienie pojęć mały, duży; kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowanie na nie.
  9. Zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o bezpieczeństwo.
  10. Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  11. Poznawanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię; układanie prostych rytmów z pasków białych i czarnych.
  12. Rozpoznawanie kształtu koła; posługiwanie się pojęciem koło.
  13. Rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała; kształtowanie i spieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych.
Misiowy wierszyk (E. Jania)

 Jestem sobie mały miś.

Bawię się w przedszkolu dziś.

Mam dwa uszka do słuchania,

rączki dwie do pomagania,

buźkę co mówi cichutko,

nogi co chodzą wolniutko.

Teraz dotknę kolan dwóch-

taki jestem Misiu zuch!

„Rączki klaszczą”- piosenka z pokazywaniem

 Rączki klaszczą raz i dwa

do klaskania rączki mam.

W jedną nogę, w drugą nogę

i nad głową i w podłogę.

W jedną nogę, w drugą nogę

i nad głową i w podłogę.

Hop, siup, rączki się schowały

i grzecznie czekały.

Do dziecięciu policzymy

 znów się zabawimy.

Raz, dwa, trzy, cztery, pięć,

 sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć!

 Język angielski

Nauka powitanki „ Hello, hello” - dziecko zna w j. angielskim powitanie „ Hello’, czerpie radość ze wspólnej zabawy

Good morning- zabawa ruchowa  do piosenki

 „ Good  morning…how are you”? - dziecko zna flagę polską i angielską, wita się w j. angielskim „ good morning”

Nauka piosenki metodą TPR pt. „ My teddy bear has…” - dziecko śpiewa z misiem, pokazuje i nazywa części ciała w j. angielskim.