Plan pracy zdalnej

Gr. III. ,,Psotki’’

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego ,,Jajka malowane”                            06.04 – 10.04.2020 r.

Propozycja pracy plastycznej dla dzieci uczęszczających na dodatkowe zajęcia plastyczne- 03.04.2020 r.

Dzień tęczy

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego ,,Dzień i noc”. 30.03 – 03.04.2020 r. 

Propozycja pracy plastycznej dla dzieci uczęszczających na dodatkowe zajęcia plastyczne-27.03.2020 r.

Propozycja pracy plastycznej dla dzieci uczęszczających na dodatkowe zajęcia plastyczne.

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego ,,Wiosenne porządki ”.                        23.03 – 27.03.2020 r.  

Dzień Kolorowej Skarpetki 21.03.2020 r.

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego ,,Nadchodzi wiosna”                             16.03 – 20.03. 2020 r.

Rymowanki zachęcanki (o myciu)

Myje się kotek

Myje się kotek,
myje się miś
– i ja w łazience
myję się dziś.

Bo to mydełko
i ciepła woda
zaraz mi cudnej
urody doda.

Szur szurszur

Szur szurszur
rączki myję,
chlap chlapchlap
buzię, szyję.

Plusk pluskplusk
brzuszek, nóżka
– tyle dźwięków
słyszą uszka!

Bóbr i wiewióreczka

Bóbr i wiewióreczka
silne zęby mają,
dzieci też mieć takie mogą
– jeśli o nie co dzień dbają!

Szorujemy ząbki

Szorujemy ząbki dzielnie,
szczotką, pastą, ciepłą wodą,
aby lśniły jak gwiazdeczki
super bielą i urodą.

Jurek nurek

Czy to w wannie pływa nurek?
Nie, to tylko mały Jurek.
Myje szyjkę, brzuszek, nóżki,
włosy, rączki i paluszki.
Będzie śliczny i czyściutki
– nurek ten nasz wesolutki.

Dbaj o uszy

Chcesz być superbohaterem?
– musisz słuch mieć doskonały,
więc myj uszy i dbaj o nie
aby wszystko usłyszały.

Moje ząbki

Moje ząbki jak perełki
świecą w buzi już od rana.
Kiedy byłam bardzo mała,
pomagała myć je mama.

Teraz pastę mam miętową,
i niebieską szczotkę nową.
Szoruję zęby zupełnie sama.
– Jakaś ty duża ! – cieszy się mama.

Sio zarazki!

Sio zarazki z moich dłoni!
Zaraz mydło was przegoni.
Mycia rączek znam zalety
tuż po wyjściu z toalety.

Przed jedzeniem również sam
ręce wkładam wprost pod kran,
by obiadek smaczny był
i bym zawsze w zdrowiu żył.

Propozycje zabaw

– Ja i mój świat –

Do zabawy będą potrzebne:

kartki papieru – mogą być mniejsze, ale świetnie sprawdza się większy format,

kredki, pisaki, farbki

kolorowe czasopisma,

nożyczki,

klej

Jak się bawić?

Mama, babcia bądź inny opiekun dziecka rozkłada wszystkie potrzebne materiały na stole lub innym bezpiecznym miejscu pracy. Zadaniem dziecka jest stworzenie plakatu, kolażu ilustrującego jego świat – wewnętrzny i zewnętrzny. Dziecko, ale i dorosły, który również jest mile widzianym uczestnikiem zabawy, przegląda gazety, szukając w nich czegoś, co np. lubi robić i przykleja na swoją kartkę. Dobrze, gdy plakaty są pełne ciekawostek o danej osobie, kolorowe, wesołe. Plakat ma być informacją o nas dla kogoś, kto dopiero nas poznaje i nic o nas nie wie, czyli ma być swego rodzaju wizytówką.

– Rolkowy wąż-

Do zabawy będą potrzebne:

rolki po papierze toaletowym – krótsze,

rolki po papierze kuchennym – dłuższe,

sznurek lub wstążka,

kredki, pisaki lub farbki

możemy również wykorzystać kolorowy papier i klej

Jak się bawić?

Wesoła i tania zabawka i zabawa. Dzieci mogą pokolorować rolki papieru, narysować lub nakleić na nich jakieś kolorowe wzory, które będą symulować skórę węża, mogą narysować oczy, buzię, itd. Przez narysowanie na rolkach odpowiednich elementów mogą stworzyć węża groźnego bądź np. przyjaznego. Następnie należy przeciągnąć sznurek przez wszystkie rolki, zawiązując jego koniec wokół ostatniej i mamy gotowego węża! Węża można wykorzystać do domowego teatrzyku i wymyślić jakąś baśń, w której wzorzysty wąż będzie jednym z głównych bohaterów.

– Oto ja –

Do zabawy będą potrzebne:

bardzo duży arkusz papieru (np. papieru pakowego),

kredki, pisaki, farbki

stare gazety (najlepiej kolorowe magazyny)

ewentualnie: kolorowe piórka, cekiny, wełna, skrawki materiału, itp.

Jak się bawić?

Rozkładamy na podłodze bardzo duży arkusz papieru. Na nim rysujemy postać dziecka. Jeśli jest to przedszkolak, możemy poprosić, by się położył i obrysowujemy jego sylwetkę – tak by rysunek na papierze był w skali 1:1. Dzieci szkolne same rysują swoją postać – nieco mniejszą, niż jest jej rzeczywisty rozmiar – ale niech to będzie rysunek w naprawdę dużej skali 🙂

 

Następnie dziecko wypełnia swoje kontury dowolnymi materiałami (wycinkami z gazet, drobnymi ozdobami, skrawkami materiału). Może także pokolorować postać w dowolny sposób. Chodzi o to, by jak najwierniej odtworzyć swój wizerunek.

– Złe i dobre wiadomości –

Do zabawy będą potrzebne:

otwarty umysł 😉

Jak się bawić?

Wybrana bądź chętna osoba rozpoczynająca zabawę, ma za zadanie przekazać wszystkim uczestnikom jakąś złą, pesymistyczną wiadomość. Kolejna osoba, np. siedząca obok rozpoczynającej albo wybrana przez nią, ma nawiązać do tego, co usłyszała, ale przekazując DOBRĄ, optymistyczną wiadomość. Następnie to ona przekazuje dowolną, wymyśloną przez siebie złą wiadomość, a kolejna osoba przekaże w nawiązaniu do tego dobrą wiadomość.

Np.: Zła wiadomość: „Dziś ma cały dzień padać”

Dobra wiadomość: „Dzięki temu rośliny w parku trochę odżyją”.

Zła wiadomość: „Zepsuło się autko na baterie”.

Dobra wiadomość: „Przypomnę sobie, jakie inne zabawki mam w pudle, bo dawno tam nie zaglądałem”.

-Nowe słówka –

Do zabawy będą potrzebne:

kartka papieru

długopis,

Jak się bawić?

Zabawa polega na zmienianiu, modyfikowaniu, tworzeniu nowych nazw przedmiotów codziennego użytku, pamiętając cały czas o ich funkcji i przeznaczeniu. Np.

ŁÓŻKO: leżalnik, spalniak, odpoczywacz;

ZEGAREK: czasownik, wskazywacz, pokazywacz czasu.

Kto wymyśli więcej nowych określeń na dane przedmioty – wygrywa! Możemy tworzyć nawet najbardziej dziwne i niezwykłe słowa 🙂 Warto spisać i zachować oryginalne, często niebanalne pomysły.

– Kalambury z przysłowiami –

Do zabawy będą potrzebne:

małe karteczki,

długopis,

pojemnik na karteczki (może być miska lub czapka)

ewentualnie kartki do rysowania,

Jak się bawić?

Przed rozpoczęciem zabawy osoby dorosłe bądź dzieci umiejące już pisać przygotowują na małych karteczkach jak najwięcej polskich przysłów, np. „Gdzie kucharek sześć, tam nie ma, co jeść”, „Gdy kota nie ma, myszy harcują”, itp. Wszystkie karteczki wrzucamy do jednego pojemnika. Kiedy wszyscy uczestnicy zabawy rozsiądą się już wygodnie, prowadzący zabawę wybiera pierwszą osobę do pokazania bądź też narysowania wylosowanego przez nią przysłowia. Osoba ta pokazuje treść przysłowia mimiką i gestami, nie wolno jej wypowiadać żadnych słów. Pozostali uczestnicy zabawy próbują odgadnąć, o jakie przysłowie chodzi. Innym pomysłem na kalambury mogą być np. różne czynności, zawody, zwierzęta – w zależności od wieku uczestników zabawy.

Jeśli w zabawie bierze udział dziecko, które nie potrafi odczytać przysłowia z kartki, najlepiej jeśli w jego drużynie jest dorosły (np. mama lub tata), który szepnie mu cichutko na uszko, jakie przysłowie ma pokazać. Możemy również bawić się bez karteczek. Wówczas bawimysię w kalambury ze zwierzątkami lub zawodami. Po określeniu tematu, dziecko samo decyduje w myślach, co chce pokazać.

Wesołej zabawy!

– Słuch doskonały –

Do zabawy będą potrzebne:

otoczenie, w którym znajdują się przedmioty wydające różne dźwięki (np. kuchnia)

Jak się bawić?

Dziecko zamyka oczy, w tym czasie rodzic prowokuje jakiś dźwięk (kuchnia jest doskonałym źródłem dźwięków – mieszanie herbaty, nalewanie wody, przykrywanie garnka przykrywką, itd.). Zadaniem dziecka jest go zidentyfikować. Po serii pięciu dźwięków rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami (UWAGA! Należy pilnować, by dziecko nie stworzyło niebezpiecznej sytuacji, np. próbując zademonstrować dźwięk pracującego miksera).

Inny wariant zabawy – zadaniem dziecka jest powiedzieć, z czym kojarzy mu się dany dźwięk – z deszczem, z jazdą samochodem, z chrapaniem misia śpiącego zimą.

Wersja dla starszych dzieci: Dziecko ma zasłonięte oczy, a rodzic w tym czasie wydaje serię kilku różnych dźwięków – wydanych przez różne przedmioty, w różnych odstępach czasowych (np. dwa szybkie uderzenia przykrywką, raz postawienie szklanki na stół, zadźwięczenie łyżkami, zamknięcie piekarnika, trzy razy uderzenie łyżką o łyżkę). Dziecko odsłania oczy i próbuje odtworzyć identyczną sekwencję dźwięków, manipulując odpowiednio dobranymi przedmiotami.

– Artysta od stóp… –

Do zabawy będą potrzebne:

kredki (długie, ołówkowe) lub farbki

Jak się bawić?

Bardzo ciekawym zajęciem jest… malowanie stopami. Aby łatwiej było wykonywać rysunek, dobrze jest przygotować większy arkusz papieru, który położy się na sztywnej podkładce lub na równej wykładzinie typu PCV (dobre będzie wszystko, oprócz dywanu). Do wykonania rysunku proponujemy kredki (nie mogą być za krótkie) albo farbki. Temat pracy – dowolny 🙂

– TAK czy NIE? –

Do zabawy będą potrzebne:

tylko dobry humor 😉

Jak się bawić?

Rodzic wybiera ze swojego otoczenia jakąś rzecz/osobę dobrze znaną dziecku, ale nie mówi jej nazwy/imienia (może to być ulubiona bajka, książka, przedmiot znajdujący się w pobliżu, przyjaciel dziecka, ktoś z rodziny, ulubiona potrawa, itd.). Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co pomyślał rodzic. W tym celu dziecko zadaje serię pytań, na które rodzic może odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”. Gdy dziecko odgadnie – grający zamieniają się rolami.

 

Warto zwrócić uwagę dziecku, by nie zadawało od razu pytań typu: Czy to jest miś? Czy to jest telewizor? itd., tylko raczej wypytało najpierw o cechy tego przedmiotu: Czy to jest większe niż książka? Czy jest twarde? Czy jest jednokolorowe? itd.

 

Zabawa świetnie nadaje się na dłuższą jazdę samochodem lub pociągiem, bo nie potrzebujemy do niej żadnych rekwizytów.

– PIŁECZKA SYLABOWA –

Do zabawy będą potrzebne:

dowolna piłka lub piłeczka

Jak się bawić?

Jeśli bawimy się w domu, piłkę będziemy turlać, jeśli na dworze – możemy ją rzucać. Jeden z uczestników zabawy (np. mama) turla piłkę do dziecka, wypowiadając jednocześnie jakąś sylabę. Dziecko turla piłkę z powrotem do rodzica, dopowiadając  drugą sylabę (lub więcej sylab), które w razem z pierwszą utworzą słowo.

Starsze dziecko, które już samodzielnie potrafi rozpoznawać sylaby, może – turlając (lub rzucając) piłkę do drugiego uczestnika zabawy – dokończyć słowo, a zaraz potem samodzielnie powiedzieć nową sylabę, która będzie zadaniem dla kolejnego gracza.

W przypadku starszych dzieci możemy dodatkowo utrudnić zadanie, stawiając warunek, że tworzymy słowa tylko na określony temat (np. związane z zimą lub ze szkołą). Innym urozmaiceniem zabawy jest założenie, że wypowiedziana sylaba nie musi być pierwszą sylabą słowa, ale którąkolwiek, czyli może znajdować się także wewnątrz słowa.

– Worek skarbów –

Do zabawy będą potrzebne:

worek przedszkolaka, może być również nieprzezroczysta reklamówka,

„skarby” – np. maskotka, gąbka do mycia, klucz, łyżka, itd.;

Jak się bawić?

Zabawa polega na rozpoznawaniu za pomocą zmysłu dotyku „skarbów”, które mama bądź inny opiekun schowali do worka. Dziecko chwyta poprzez worek, z zewnątrz, jeden z przedmiotów ukrytych w worku i dotykając go palcami ze wszystkich stron rozpoznaje, co to jest. Nie wkłada przy tym ręki do worka, a jedynie dotyka „skarbu” poprzez materiał, z którego zrobiony jest worek. Gdy odgadnie nazwę przedmiotu, dorosły opiekun wyciąga odkryty skarb i zgadujemy dalej. Jeżeli uczestników zabawy jest więcej, można urządzić konkurs: która z osób odgadnie więcej skarbów. Trzeba pamiętać o tym, by „skarby” były bezpieczne – bez ostrych zakończeń, gładkie.

W przypadku starszych dzieci możemy utrudnić zabawę: dziecko „obmacuje” worek ze wszystkich stron i stara się odgadnąć oraz zapamietać nazwy wszystkich przedmiotów znajdujących się, według niego, w środku. Potem zabieramy worek, a dziecko spisuje wszystkieprzedmioty, jakie wyczuło w worku, starając się wymienić je wszystkie. Następnie wysypujemy zawartość worka i sprawdzamy, czy dziecko dobrze odkryło i zapamiętało wszystkie „skarby”.

-Słomkowa biżuteria –

Do zabawy będą potrzebne:

kolorowe słomki do picia,

nożyczki,

kolorowy sznurek,

kolorowy makaron – rurki.

Jak się bawić?

Przygotuj pocięte na kawałki słomki do napojów. Jeśli dziecko jest starsze, może również pociąć słomki samodzielnie. Pokaż dziecku, jak nakłada się pocięte słomki na sznurek, a następnie jak zawiązać na końcu supełek. Podpowiedz bądź zapytaj dziecko, jakie ozdoby może zrobić ze słomek nawleczonych na sznurku. Oprócz kolorowych słomek świetnie sprawdza się makaron w kształcie grubych rurek. Można kupić gotowy kolorowy lub kupić jednobarwny i pokolorować go farbkami.

Oprócz wykonania ozdób typu bransoletki czy naszyjniki, możemy też ułozyć z kolorowych sznurków barwne, fantazyjne mozaiki na płaskiej, jednobarwnej powierzchni (np. na białej kartce lub na blacie stołu).

– Rodzinne kukiełki –

Do zabawy będą potrzebne:

patyczki do lodów,

brystol

taśma klejąca i klej,

krepa lub wycinanki

zdjęcia rodziny (przede wszystkim głowy),

skrawki materiału.

Jak się bawić?

Sklejamy końcami dwa patyczki – najlepiej nałożyć trochę jeden koniec na drugi, by konstrukcja była silniejsza. Razem z dzieckiem wybieramy kilka rodzinnych zdjęć. Ważne, by były na nich widoczne duże, wyraźne twarze. Ze zdjęć wycinamy koła – głowy osób – o średnicy około 3 – 5 cm. Przyklejamy twarze do końca patyczków.

Następnie bierzemy kartkę papieru i zginamy ją na pół. Wycinamy z niej kształt litery T (tak, by zgięcie przypadało na górną krawędź litery T). Robimy na środku niewielki otwór i wkładamy do niego patyczki. Sklejamy przód i tył papieru. Kukiełka już prawie gotowa! Zostało tylko ozdobienie jej krepą, wycinankami lub skrawkami materiału i można zrobić kukiełkowe przedstawienie!

Można także wykorzystać kukiełki do porozmawiania z dzieckiem o emocjach. Pokaż kukiełką, co robi mama, gdy się cieszy? Co robi tata, gdy go coś smuci? Pokaż kukiełką, jak się zachowujesz, gdy Cię coś złości? itd.

– Obrazek z figur geometrycznych –

Do zabawy będą potrzebne:

resztki kolorowego papieru do pakowania prezentu lub wycinanki,

kolorowe piórka, cekinki lub inne niepotrzebne ozdoby,

może być również groch, fasola lub ryż,

brystol,

klej.

Jak się bawić?

Z kolorowego papieru wycinamy różnej wielkości figury geometryczne: trójkąty, koła, prostokąty, kwadraty, elipsy, trapezy, romby itp. Zadaniem dziecka będzie stworzenie z tych figur ciekawego obrazu, np. wizerunek kolorowego autobusu mknącego zalesioną drogą. Albo statek płynący po przestworzach oceanu. Dodatkowe drobne elementy, które mamy do dyspozycji (np. ziarnka fasolki, cekiny itp.) wykorzystamy do uzupełnienia i uatrakcyjnienia stworzonych obrazów.

Wesołej zabawy!

Marzec – Tematy kompleksowe :

1.Kolorowy świat.

2.Muzyka wokół nas.

3. Nadchodzi wiosna.

4. Wiosenne porządki.

Założenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • Obserwuje otoczenie przyrodnicze, ubiera się stosownie do pogody.
  • Klasyfikuje przedmioty , porównuje i nazywa wielkości przedmiotów, przelicza i porównuje liczebność zbiorów.
  • Wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych.
  • Tworzy opowiadanie do muzyki, rozwija wyobraźnię muzyczną. Muzykuje z użyciem instrumentów.
  • Dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Uczestniczy w zakładaniu wiosennej hodowli roślin.
  • Bierze czynny udział w zabawach ruchowych.

Wiersz do nauki:

A tulipan śpi

Idą, idą ciepłe dni,

a tulipan śpi.

Słońce siadło na parkanie.

– Wstawaj, wstawaj tulipanie!

Kończ zimowe sny!

A tulipan śpi.

Słychać wkoło deszczu granie.

– Wstawaj, wstawaj tulipanie.

Dam ci krople trzy!

A tulipan śpi.

Stanął dziadek na ścieżce.

– Tulipanie, śpisz jeszcze?

Postawię na grządce budzik,

może wtedy się obudzisz!

– Kto to dzwoni? Kto mnie woła?

O, jak ciepło dookoła!

Patrzcie, liście mam zielone!

I na głowie mam koronę!

A tak mało brakowało,

żebym przespał wiosnę całą!

Dorota Gellner

 Piosenka do nauki: 

Kwiatki- bratki

  1. Jestem sobie ogrodniczka,

mam nasionek pół koszyczka.

Jedne gładkie, drugie w łatki,

a z tych nasion będą kwiatki.

Ref.: Kwiatki – bratki i stokrotki

dla Malwinki, dla Dorotki,

kolorowe i pachnące,

malowane słońcem.

  1. Mam konewkę z dużym uchem,

co podlewa grządki suche,

mam łopatkę oraz grabki,

bo ja dbam

o moje kwiatki.

Ref.: Kwiatki – bratki i stokrotki…

Język angielski – tematyka – marzec.

 Cele – dziecko:

– poznaje słownictwo, dotyczące owoców i warzyw,

–  mówi o swoich ulubionych owocach/warzywach,

– rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje,

– doskonali kreatywność, pomysłowość,

– bierze udział w zabawach ruchowych, muzycznych oraz grach, utrwalających poznane słownictwo – memory,

– zgodnie współpracuje w zespole.

Słownictwo:

Owoce: a pear – gruszka, anapple – jabłko, a banana – banan, a strawberry – truskawka, a cherry– wiśnia, a plum – śliwka, a lemon – cytryna.

Warzywa: a tomato – pomidor, anonion– cebula, a potato – ziemniak, a cucumber– ogórek, garlic – czosnek, lettuce– sałata.

Tematy kompleksowe na miesiąc luty 2020r.

1.Tydzień uśmiechu.

  1. Poznajemy zawody.
  2. Mali badacze.
  3. Gdzie mieszkasz?

Założenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • przejawianie zachowań empatycznych;
  • doskonalenie orientacji przestrzennej;
  • poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, poznanie zawodu informatyka;
  • utrwalenie wiadomości na temat policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, numerów alarmowych;
  • samodzielne podejmowanie działań, prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków;
  • podejmowanie prób tworzenia własnych gier;
  • określanie kształtu granic Polski, poznawanie największych miast Polski;
  • kształtowanie szacunku do symbolu narodowego – godła;
  • doskonalenie koncentracji, pamięci, logicznego myślenia poprzez stosowanie łamigłówek i maty do kodowania;
  • kształtowanie sprawności manualnej, pomysłowości, kreatywności;
  • doskonalenie współpracy w zespole.

Piosenka

Walczyk z bałwanem
Zima w białych płatkach cała
mnóstwo śniegu nasypała.
Zaraz kule utoczymy
i bałwana ulepimy.Refren:
Bałwan, bałwan,
walczyk z bałwanem.
Ach jak miło tańczy się z panem.
Raz, dwa, trzy,
raz, dwa, trzy,
raz, dwa, trzy, raz
zima jest dla nas w sam raz.Jedna kula, druga, trzecia
i już bałwan jest na świecie.
Jeszcze tylko miła twarz
i już gotów bałwan nasz.Refren:
Bałwan, bałwan,
walczyk z bałwanem …Och, coś mówi bałwan do nas,
coś, że miotła nie wsadzona.
Źle się pan bez miotły czuje?
Pan tańczy czy odlatuje?Refren:
Bałwan, bałwan,
walczyk z bałwanem …Wiersz„Sporty zimowe” I. RupZima przyszła, pada śnieżek.Wyciągamy narty, sanki.Bawią się wesoło wszyscy:koledzy i koleżanki.Wyciągamy także łyżwy,aby pójść na lodowisko.Pamiętajmy, by uważać,bo jest wszędzie….. bardzo ślisko.

 

Język angielski – tematyka – luty

Cele – dziecko:

– utrwala słownictwo, dotyczące pomieszczeń w domu,

– poznaje słownictwo, dotyczące przedmiotów domowych,

– poznaje słownictwo, dotyczące rodziny,

– rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje,

– doskonali sprawność manualną,

– doskonali kreatywność, pomysłowość,

– śpiewa piosenkę „Mummyfinger”,

– bierze udział w zabawach ruchowych, muzycznych oraz grach, utrwalających poznane słownictwo – memory,

– rozumie sens prostej historyjki, opowiadanej przez nauczyciela,

– zgodnie współpracuje w zespole.

Słownictwo:

Dom: bedroom – pokój, kitchen – kuchnia, hall – korytarz, garage– garaż, livingroom – salon, bathroom – łazienka, garden – ogród, door – drzwi, window – okno, sofa – kanapa, cooker– kuchenka

Rodzina: mummy – mama, daddy – tata, sister – siostra, brother– brat, baby – dziecko, grandma – babcia, grandpa– dziadek, aunt – ciocia, uncle – wujek, cousin – kuzyn

Tematy kompleksowe na miesiąc styczeń 2020r.

  1. Dawno, dawno temu…
  2. Zabawa karnawałowa.

3.Święto Babci i Dziadka.

  1. Gdzie mieszkasz?

Założenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • Określanie kształtu granic Polski, poznawanie największych miast Polski;
  • Kształtowanie szacunku do symbolu narodowego – godła; Poznanie pojęcia „postawa rycerska” poprzez przybliżenie cech: odwaga, męstwo, zdyscyplinowanie, prawość, szlachetność, waleczność;
  • Rozwijanie tolerancji i zrozumienia dla odmienności;
  • Poznawanie pojęcia „niepełnosprawność”-poznanie zapisu alfabetu Braille’a;
  • Rozwijanie zdolności kulinarnych poprzez przygotowanie karnawałowych przysmaków;
  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z najbliższymi członkami rodziny. Kształtowanie postawy szacunku dla starszych osób;
  • Przeliczanie obiektów w poznanym sobie zakresie-podejmowanie prób posługiwania się liczebnikami porządkowymi;
  • Porównywanie i szacowanie długości dwóch, trzech obiektów;
  • Używanie określeń: wysoki/wyższy/najwyższy oraz niski/niższy/najniższy;
  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się zegarem;
  • Doskonalenie koncentracji, pamięci, logicznego myślenia poprzez stosowanie łamigłówek i maty do kodowania;
  • Kształtowanie sprawności manualnej, pomysłowości, kreatywności;
  • Doskonalenie współpracy w zespole;

Wiersz

Dzisiaj ważne święto, uroczysty dzień.

Dzisiaj wszystkie troski niech odpłyną w cień.

Dzisiaj babcia z dziadkiem do nas zawitali,

więc będziemy teraz razem świętowali.

Będziemy Wam śpiewać, wiersze recytować

i najmocniej w świecie tulić i całować.

 

Piosenka

Dla babci czaczę tańczymy na lodzie

Dla babci tańczyć możemy i co dzień

Dla babci czaczę na soplach gra wiatr

A my życzymy i śpiewamy tak

Kochana babciu żyj sto lat

Ciesz się wnukami i kochaj świat

Kochana babciu żyj sto lat

Śpiewaj z nami głośno czaczacza.

Czacza dla Babci i Dziadka

Dla dziadka czaczę tańczymy na lodzie

Dla dziadka tańczyć możemy i co dzień

Dla dziadka czaczę na soplach gra wiatr

A my życzymy i śpiewamy tak

Kochany dziadku żyj sto lat

Ciesz się wnukami i kochaj świat

Kochany dziadku żyj sto lat

Śpiewaj z nami głośno czaczacza

Bo babcia z dziadkiem to nasze są skarby

Malują uśmiech bez pędzla i farby

I dla nich czaczę na soplach gra wiatr

A my życzymy i śpiewamy tak

Kochana babciu żyj sto lat

Ciesz się wnukami i kochaj świat

Kochany dziadku żyj sto lat

Śpiewaj z nami głośno czaczacza.

 

Język angielski – tematyka – styczeń.

Cele – dziecko:

– poznaje słownictwo,dotyczące zwierząt z zoo,

– poznaje słownictwo, dotyczące pomieszczeń i przedmiotów domowych,

– rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje,

– doskonali sprawność manualną,

– doskonali kreatywność, pomysłowość,

– śpiewa poznaną piosenkę „Let’s go to the zoo”,

– bierze udział w zabawach ruchowych, muzycznych oraz grach, utrwalających poznane słownictwo – memory,

– zgodnie współpracuje w zespole.

Słownictwo:

Zwierzęta: anelephant – słoń, a zebra – zebra, a lion– lew, a monkey – małpa, a tiger – tygrys, a giraffe  – żyrafa, a snake– wąż.

Dom: bedroom – pokój, kitchen – kuchnia, hall – korytarz, garage– garaż, livingroom – salon, bathroom – łazienka, garden – ogród, door – drzwi, window – okno, sofa – kanapa, cooker– kuchenka.

Grudzień

 Tematy kompleksowe :

1.Listy do Mikołaja.

2.Zapraszamy na teatrzyk.

3. Świąteczne drzewko.

Założenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  • Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny;
  • Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt;
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności;
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego podczas porządkowania zdarzeń w historyjkach obrazkowych;
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej podczas składania obrazków z części;
  • Zachęcanie do udziału w zabawach parateatralnych z wykorzystaniem kukiełek, sylwet, itp.;
  • Poznawanie podstawowych pojęć związanych z teatrem;
  • Poznawanie zasad kulturalnego zachowania się w teatrze;
  • Utrwalanie kierunków: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu;
  • Przeliczanie w zakresie od 1 do 5, porównywanie liczebności zbiorów;
  • Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na macie do kodowania;
  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie kreatywności, trenowanie pamięci, koncentracji;
  • Doskonalenie sprawności manualnej.

 

 Wiersz

„Prezent dla Mikołaja” D. Gellner

A ja się bardzo, bardzo postaram

I zrobię prezent dla Mikołaja:

Zrobię mu szalik piękny i nowy

Żeby go nosił w noce zimowe

I żeby nie zmarzł w szyję i w uszy

Gdy z burej chmury śnieg zacznie prószyć

Niech się ucieszy Mikołaj Święty

Tak rzadko ktoś mu daje prezenty.

 

Piosenka

„Kochany Panie Mikołaju”

Kochany Panie Mikołaju,

My tak czekamy każdej zimy,

Dlaczego zawsze Pan przychodzi

do nas Gdy śpimy?

Czy to już musi tak pozostać?

Czy to jest w księgach zapisane?

Ja od prezentu bym wolała

Spotkanie z Panem.

I wiem od dzieci, że z radością,

Chciałyby słuchać Pana głosu,

W mróz ogrzejemy Panu uszy

Piosenką gorącą jak rosół!

 

Ref.: Hu, hu, ha, hu, hu, ha,

Nasza zima zła, ale zima z Mikołajem

Jest pachnącym, ciepłym majem!

Hu, hu, ha, hu, hu, ha,

Nasza zima zła, ale zima z Mikołajem

Jest pachnącym, ciepłym majem!

Zawsze bądź wśród nas

Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju nasz!

Język angielski – tematyka – grudzień.

 Cele – dziecko:

– poznaje słownictwo związane z pogodą,

– poznaje słownictwo związane ze świętami,

– rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje,

– doskonali sprawność manualną,

– doskonali kreatywność, pomysłowość,

– śpiewa poznaną piosenkę „How’s the weather?”,

– bierze udział w zabawach ruchowych, muzycznych oraz grach, utrwalających poznane słownictwo – memory,

– słucha piosenek o tematyce świątecznej,

– poznaje tradycję Boxing Day w Anglii,

– zgodnie współpracuje w zespole.

 

Słownictwo:

pogoda:It’s sunny/It’srainy – słonecznie/deszczowo; It’s snowy/windy – śnieżnie/wietrznie; hot – gorąco, cold– zimno;

święta: Święty Mikołaj-Santa Claus, choinka- a Christmastree, dzwonki- bells, anioł- anangel; prezenty- presents, bombka – a Christmasball.

Listopad

Tematy kompleksowe :

  1. Jesienny deszcz.
  2. Ciekawe, dlaczego….
  3. Na wiejskim podwórku.
  4. Tydzień z pluszowym misiem.

 

Założenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji poprzez zajęcia z matą do kodowania, Bee-Botem
  • kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń,
  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
  •  utrwalanie wiadomości, dotyczących zmian zachodzących w przyrodzie jesienią,
  • rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji poprzez zajęcia z matą do kodowania, Bee-Botem,
  •  kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń,
  • uwrażliwianie na potrzeby zwierząt,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.

Wiersz – Wanda Chotomska „Twój dom”

Jest w każdym naszym słowie,

a słowa są najprostsze –

chleb, mama, dom gościnny,

i Wisła, i Mazowsze.

I jest w czerwieni maków,

i w białych kwiatach wiśni,

w piosenkach wszystkich ptaków

i w każdej naszej myśli.

 

Piosenka – „Co to jest niepodległość?”

Kiedyś Rosja, Austria i Prusy

Na Polskę mieli chytre zakusy

Niestety w końcu im się udało

I zagrabili Polskę całą

Przez długie 123 lata

Nie było nas na mapie świata

I jak to czasem mówią dorośli

Wtedy nie było niepodległości

 

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

Każde dziecko dziś woła

To polski dom, polska szkoła

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

 

Zaraz po I wojnie światowej

Powstały piękne mapy już nowe

Tak właśnie nasza historia biegła

Że Polska dzisiaj jest niepodległa

 

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

Każde dziecko dziś woła

To polski dom, polska szkoła

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

 

Jedenasty listopada 1918

Zapamiętamy już na zawsze

Jedenasty listopada 1918

Zapamiętamy już na zawsze

 

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

Każde dziecko dziś woła

To polski dom, polska szkoła

Co to jest niepodległość

Teraz wiem już na pewno

 

Język angielski – tematyka – listopad 2019r.

Cele – dziecko:

  • poznaje słownictwo, dotyczące zwierząt gospodarskich i artykułów żywnościowych;
  • rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje;
  • śpiewa poznane piosenki“BINGO”, „Do youlikeicecream?”;
  • bierze udział w zabawach ruchowych, muzycznych oraz grach, utrwalających poznane słownictwo – memory;
  • rozumie sens prostych historyjek opowiadanych przez nauczyciela – „Uglyduckling story”.

Słownictwo:

Zwierzęta gospodarskie: a cow – krowa, a horse – koń, a duck– kaczka, a sheep – owca,
chicken – kurczę, a goat – koza, a pig – świnia.

Artykuły żywnościowe: milk – mleko, butter – masło, bread– chleb, icecream – lód, pizza – pizza, juice– sok, ham – szynka, meat – mięso, cheese – ser.

 

 

 

Październik

Tematy kompleksowe :

1.Ja i moja rodzina.

2.Bezpieczna droga do przedszkola.

3.Jesień w parku i w ogrodzie.

4.Pobaw się ze mną.

5.”Jabłko” – zajęcia realizowane metodą projektu.

 

Założenia wychowawczo- dydaktyczne:

  • wzmacnianie poczucie przynależności do rodziny,
  • poznawanie zasad panujących w ruchu drogowym i pieszym,
  • poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią,
  • kształtowanie poczucia przynależności rówieśniczej,
  • wzbogacenie wiadomości na temat jabłka,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
  • utrwalanie wiadomości dotyczących figur geometrycznych,
  • rozwijanie logicznego myślenia poprzez zajęcia z matą do kodowania.

Wiersz

Jedna noga, druga noga,

jedna ręka, druga ręka,

a kolanko klęka.

Jedno ucho, drugie ucho.

jedno oko, drugie oko,

skaczemy wysoko.

Duży palec, mały palec,

duży brzuszek, mały brzuszek,

nosek jak okruszek.

Piosenka do nauki ,,Jesienna wycieczka’’

  1. Zabrał dziadek na wycieczkę

Tomka, Jasia i Haneczkę .

Idą sobie leśną dróżką,

a wiatr szepcze im na uszko:

Ref.     Tak, tak, tak, tak, tak jesień wita nas.

Tak , tak, tak, tak, jesieni nadszedł czas.

  1. Nagle kasztan z drzewa skoczył,

w złote liście się potoczył .

Za nim leci drugi, trzeci

wprost pod nogi naszych dzieci.

 

Ref.  Pac, pac, pac, pac, tak jesień wita nas .

Pac, pac, pac, pac, jesieni nadszedł czas.

 

  1. Woła Tomek: – Mam jednego!

Już znalazłem następnego!

Do kieszonki schowam sobie

i ludzika w domu zrobię.

 

Ref.  Pac, pac, pac, pac, tak jesień wita nas .

Pac, pac, pac, pac, jesieni nadszedł czas.

 

Język angielski

Cele – dziecko:

  • rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje;
  • śpiewa poznane piosenki;
  • bierze udział w zabawach ruchowych, muzycznych;
  • rozumie sens prostych historyjek opowiadanych przez nauczyciela;
  • zna proste wyrażenia oraz zwroty grzecznościowe i ich używa.

Polecenia: wstań-stand up, usiądź- sit down, zaklaszcz- clapyourhands, skocz- jump, zamknij oczy- closeyoureyes, otwórz oczy- open youreyes, obróć się- turnaround, tupnij – stampyourfeet, brushyourteeth – umyj zęby, washyourhands – umyj ręce, make a circle – zróbcie koło, make a line – stańcie w szeregu, spinaround – obracaj się, swim – pływaj, fly – lataj, count to 10 – licz do 10, go to… – idź do…., bring me.. – przynieś mi…, point to.. – wskaż na.., raiseyourhand – podnieś rękę, zgłoś się

Tematyka – październik 2019r.

Zabawki: a doll – lalka, a teddybear – miś, a car – auto, a robot – robot, a ball– piłka, a plane – samolot, blocks– klocki.

Ubrania: a skirt – spódniczka, a blouse – bluzka, a dress– sukienka, shoes – buty, a scarf – szal, a jacket– kurtka, a T-shirt – koszulka, trousers – spodnie, a cap – czapka.

Liczby: 1-one, 2-two, 3-three, 4-four, 5-five, 6-six, 7-seven, 8-eight, 9-nine, 10-ten.

 

Wrzesień

Tematy kompleksowe :

1.Moje przedszkole.

2.Ja i ty to my.

3.To jestem ja.

4.Lecą liście kolorowe.

 

Założenia wychowawczo- dydaktyczne:

– Przypomnienie ,,Kodeksu Przedszkolaka’’. Zapoznanie z zasadami funkcjonowania przedszkola.

– Stwarzanie sprzyjających warunków do wspólnej, zgodnej zabawy .

– Kształtowanie poczucia przynależności rówieśniczej.

– Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego;.

– Rozwijanie logicznego myślenia. Przypomnienie wiadomości o poznanych figurach geometrycznych.

– Zachęcanie dzieci do udziału w zabawach integrujących oraz ruchowych.

Wiersz

Sprzątam tu, sprzątam tam,

Dziś porządek zrobię sam.

Sprzątam ja, sprzątasz ty,

Razem raźniej, raz, dwa, trzy.

2.Cztery boki, cztery kąty,

Rysujemy prostokąty.

 

Tematyka – wrzesień 2019r.

Przedstawienie się: What’syourname? My nameis…..

Używanie zwrotów:present/absent (obecny/nieobecny).

Kolory: red – czerwony, yellow – żółty, blue – niebieski, green – zielony, black – czarny, white – biały, brown– brązowy, pink – różowy, purple – fioletowy.

Części ciała: a head – głowa, aneye – oko, a nose – nos, anear – ucho, a mouth– usta, a leg – noga, anarm – ramię, a body – ciało, a finger – palec u ręki, toes – palce u stóp