Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na Styczeń
-
Uczestniczenie w zabawach badawczych(zamarzanie, topnienie lodu i śniegu)
-
Poznanie krążenia wody w przyrodzie i zwrócenie uwagi na jej stan skupienia(lód, śnieg, woda, para)
-
Poznanie ulubionych zabaw zimowych.
-
Podkreślanie zasad bezpieczeństwa zabaw na śniegu i wodzie.
-
Zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi i sprzętem potrzebnym do ich wykonywania.
-
Budzenie sympatii i szacunku do swoich babć i dziadków.
-
Uważne słuchanie bajek ze zrozumieniem ich treści.
-
Rozumienie fikcji zawartych w bajkach i baśniach.
-
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
-
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach.
-
Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach.
-
Poznanie bohaterów treści i bajek.
-
Dostrzeganie dobra i zła w czynach postaci bajkowych.
-
Rozwijanie mowy, myślenia przyczynowo-skutkowego, skojarzeniowego i pamięci.
-
Doskonalenie sprawności oddechowej i wymowy
-
Rozwijanie myślenia matematycznego
-
Usprawnienie orientacji czasowo-przestrzennej
-
Kształtowanie wyobraźni muzyczno-przestrzennej
-
Rozwijanie ciekawości badawczej
-
Rozwijanie skoczności i koordynacji ruchowej
-
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem, wzbogacanie słownika.
-
Aktywizowanie myślenia poprzez pracę z obrazkiem, historyjką oraz zagadkami słowno-obrazkowymi.
PIOSENKA DLA BABCI I DZIADKA
Wyczaruję dla babuni suknię z kropli rosy
Szal z obłoczków, wstążkę z tęczy wplotę jej we włosy.
Babciu, droga babciu, to wszystko dla ciebie
babciu, droga babciu bardzo kocham ciebie.
Namaluję dziadziusiowi rybek pełną rzekę,
Koszyk grzybów, działkę z domkiem, pieska na pociechę.
Dziadku, drogi dziadku, to wszystko dla ciebie
dziadku, drogi dziadku bardzo kocham ciebie
„Zagadka dla babci i dziadka”
Za co kochamy babcię i dziadka?
To nie jest bardzo trudna zagadka.
Oni czułością nas rozpieszczają,
Dla swoich wnuków czas zawsze mają.
Z babcią zbieramy grzyby w lesie,
Z dziadkiem biegamy po parku w dresie.
Często biorą nas na spacery,
W słoneczną pogodę na rowery.
Babcia lalki, autka rysuje,
Dziadek statki kosmiczne buduje,
Kiedy nam smutno, mocno przytulą,
Gdy mamy kłopot, to poratują.
Za co kochamy babcię i dziadka?
Już rozwiązana jest ta zagadka
Za cenne chwile spędzone z nami,
Waszymi kochanymi wnukami.
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na GRUDZIEŃ- gr. Chochliki
1.Poznanie zwyczajów związanych z Mikołajkami
2.Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie.
3.Poznanie tradycji bożonarodzeniowych.
4.Wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów świątecznych.
5.Wdrażanie do zachowania dobrych manier podczas spożywania posiłku.
6.Rozpoznawanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
7.Rozumienie konieczności zmiany ubioru i ochrony przed mrozem.
8.Poznawanie właściwości śniegu i szronu.
9.Poznawanie bohaterów i ich przygód z bajek dotyczących zwierząt.
10.Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na określony temat.
11.Rozwijanie mowy dialogowej i kreatywności słownej.
12.Doskonalenie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego.
13.Rozwijanie sprawności plastyczno-technicznej, manualnej i grafomotorycznej.
14.Kształtowanie poczucia rytmu.
15.Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
16.Kształcenie mowy poprawnej pod względem artykulacyjnym, fleksyjnym i gramatycznym.
17.Nauka ilustracji muzyki ruchem i gestem.
18.Prowadzenie prostych obserwacji i eksperymentów przyrodniczych.
Wiersz ,,Jedzie Mikołaj”
Jedzie, jedzie Mikołaj
Białą brodą świeci
Worek z prezentami
Ma dla grzecznych dzieci.
Jedzie , jedzie Mikołaj
Z dalekiej północy
Od wioski do miasta
Jedzie w środku nocy.
Choinka-piosenka
1.Zatańczymy wokół choineczki
Bo dziś świąteczny mamy czas
Więc wszyscy razem się tu zbierzmy
Weselmy się Bóg jest wśród nas
Ref. Jak piękna ta choineczka
Błyszczy barwnymi lampkami
A w sercach taka wielka radość
Bo Jezus jest tu dzisiaj z nami
2.Zaśpewamy Panu piękne pieśni
Bo z nieba przyszedł do nas Bóg
Zebrani wokół choineczki
Stworzymy najpiękniejszy chór.
Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad
Grupa II-,,CHOCHLIKI”
1.Zapoznanie z nazwami i wyglądem zwierząt domowych.
2.Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg określonej cechy.
3.Dostrzeganie podobieństw i różnic w obrazkach.
4.Doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom.
5.Kształtowanie umiejętności dopasowywania zwierząt do ich domów.
6.Rozwijanie umiejętności wokalnych i uwrażliwianie na zmiany dynamiki.
7.Tworzenie zbiorów z taka samą liczbą elementów.
8.Doskonalenie wymowy poprzez usprawnianie narządów artykulacyjnych.
9.Rozwijanie inwencji twórczej i kształcenie poczucia rytmu.
10.Formułowanie dłuższych wypowiedzi ustnych.
11.Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
12.Kształtowanie pożądanych postaw patriotycznych.
13.Rozbudzanie poczucia przynależności narodowej.
14.Rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski.
15.Zaznajamianie z postaciami historycznymi związanymi z naszym regionem.
16.Zapoznanie z bohaterami literatury dziecięcej-Jan Brzechwa.
17.Słuchanie utworów i wierszy-uczestniczenie w zabawach ruchowych z wykorzystaniem literatury.
18.Śpiewanie i słuchanie hymnu państwowego oraz hymnu Unii Europejskiej.
19.Przedstawianie scenek inscenizujących treść utworu.
20.Budowanie z klocków domków dla zwierząt i innych budowli.
21.Uczestniczenie w zabawach ruchowych i naśladowczych.
PIOSENKA
Pokazywanka ,,OTO MIŚ’’
1.Oto miś -miły miś, patrzą oczka dwa
Misio mruga cały czas
Do zabawy woła nas./2x
2.Oto miś-miły miś, nos jak guzik ma
Wącha miodek cały czas
Wie jak pachnie piękny las./2x
3.Oto miś-miły miś, co ma uszka dwa
Nasłuchuje cały czas
Słyszy pszczółki bzyk i nas/2x
4.Oto miś-miły miś, słodki pyszczek ma
Śmieje się przez cały czas
I pocieszy zawsze nas/2x
Na wyspach Bergamutach
Jan Brzechwa
Na wyspach Bergamutach
Podobno jest kot w butach,
Widziano także osła,
Którego mrówka niosła,
Jest kura smograjka
Znosząca złote jajka,
Na dębach rosną jabłka
W gronostajowych czapkach,
Jest i wieloryb stary
Uczone są łososie
W pomidorowym sosie
I tresowane szczury
Na szczycie szklanej góry,
Jest słoń z trąbami dwiema
I tylko… wysp tych nie ma.
„Kto Ty jestes? Polak mały!”
Władysław Bełza
Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
Między swemi.
W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną.
Czym zdobyta?
Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.
Czym ty dla niej?
Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien?
Oddać życie.
Tematyka kompleksowa na miesiąc PAŹDZIERNIK GR.II-Chochliki
1.Bezpieczna droga do przedszkola.
2.Pani Jesień.
3.Moje zabawki.
4.Jesienne kap, kap, kap…
1.Określanie różnic i podobieństw sygnalizatorów dla pieszych i samochodów.
2.Tworzenie rytmicznych układów wg wzoru.
3.Określanie liczby i kolorów świateł sygnalizatora.
4.Posługiwanie się liczebnikami w zakresie 3.
5.Odzwierciedlanie w formie plastycznej treści utworu.
6.Poznanie sposobów łączenia różnego rodzaju klocków.
7.Odwzorowywanie kształtów sygnalizatora w formie plastycznej.
8.Rozpoznawanie odgłosów dochodzących z ulicy.
9.Rytmiczne wypowiadanie tekstów, rytmizowanie.
10.Zdobywanie umiejętności poruszania się w gromadce i w parach.
11.Reagowanie ruchem na zmianę rytmu.
12.Dokonywanie oceny postępowania bohaterów utworu.
13.Odbieranie, rozumienie i wyrażanie treści przekazywanej przez niewerbalne środki wyrazu.
14.Przewidywanie zakończenia historyjki obrazkowej, opowiadanie jej treści.
15.Rozumienie następstw pór roku i zmian pogodowych jesienią, prowadzenie obserwacji pogody.
16.Określanie w formie plastycznej kształtu i wyglądu zabawek.
17.Uczestniczenie w zabawach ruchowych ze śpiewem.
18.Rozpoznawanie dźwięków i nazywanie zabawek, które te dźwięki wydają.
19.Rozpoznawanie drzew owocowych i przetworów z owoców i warzyw.
20.Rozwijanie intuicji geometrycznej w trakcie zabaw dowolnych.
21.Wyrabianie poczucia poszanowania zabawek, poznanie ich przeznaczenia w kącikach zabaw.
Piosenka na październik:
Co kto lubi
1.Jablka w cieście lubi Grześ,
A ja lubię budyń jeść.
Ref .Każdy przecież co innego ma ulubionego.
2.Grzesiek lubi gonić psa,
Ja za piłką hop sa sa.
Ref. Każdy przecież co innego ma ulubionego.
3.Ja coś lubię a ty nie
Ty coś wolisz a ja nie.
Ref. Każdy lubi co innego i to sprawa jego.
Wiersz na październik
Przybywa Jesień(Bożena Forma)
Spadają liście, szeleszczą wkoło
Wiatr je unosi, gwiżdżąc wesoło.
Lecą kasztany cieszą się dzieci,
Słabiej niż latem słoneczko świeci.
Nagle żołędzie z drzewa spadają,
Chętnie je zaraz wszyscy zbierają.
Piękne korale ma jarzębina,
To znak, że jesień już się zaczyna.