Plan pracy zdalnej

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego „Wielkanoc”- 06.04-10.04.2020 r.

Zadania dla dzieci z języka angielskiego do tematu „Wrażenia i uczucia”-30.03-03.04.2020 r.

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego „Wrażenia i uczucia”- 30.03-03.04.2020 r.

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego „Zwierzęta na wiejskim podwórku”- 23.03-27.03.2020 r.

Zadania edukacyjne dla dzieci do tematu kompleksowego „Witaj wiosno”-16. 03-20.03.2020 r.

Wierszyki na wyciszenie

1.Nie hałasuj, nie hałasuj,
bo to tylko strata czasu,
hałas niszczy twoje zdrowie,
a to tylko przeciw tobie.

Będziesz ciągle rozdrażniony,
smutny albo roztargniony.

gdzie jest huk, tam boli głowa
i migrena jest gotowa.

2.”Cicho ciii, pan kciuk śpi, cicho ciii pan kciuk śpi….” i tak coraz ciszej i ciszej je wypowiadać , a razem ze mną dzieci. ( wg U. Smoczyńskiej – Nachtman)

3.”Rączki w górę niby las,

potem w bok jak drogowskaz,

teraz jeszcze zaklaszczemy raz, dwa, trzy

i cichutko będziemy”  .

 

—————————————————————————————————

Przedszkolak

Mam trzy latka trzy i pół

broda sięgam ponad stół.

Mam fartuszek z muchomorkiem

do przedszkola chodzę z workiem.

Pantofelki ładnie zmieniam

myję rączki do jedzenia.

Zjadam wszystko z talerzyka

tańczę, kiedy gra muzyka.

Umiem wierszyk o koteczku

o tchórzliwym koziołeczku

I o piesku co był w polu,

nauczyłam się w przedszkolu.

 

Wierszyki rozwijające mowę

 

Jedzie pociąg

Jedzie pociąg fu, fu, fu.

Trąbka trąbi – tru, tu tu.

A bębenek – bum, bum, bum.

Na to żabki kum, kum, kum.

Woda z kranu kap, kap, kap.

Konik człapie – człap, człap, człap.

Muszka brzęczy – bzy, bzy, bzy.

A wąż syczy sss…

 

Lata osa

Lata osa koło nosa.

Lata mucha koło ucha.

Lata bąk koło rąk.

Lecą ważki koło paszki.

Lata pszczoła koło czoła.

Lata mucha koło brzucha.

Lecą muszki koło nóżki.

Biegną mrówki koło główki.

 

Idzie stonoga

Idzie idzie stonoga , a tu -noga

Idzie, idzie malec , a tu – palec

Idzie, idzie koń, a tu – dłoń

Idzie, idzie krowa a tu – głowa

A na końcu leci kos a tu – nos

 

Co kto lubi?

Wojtuś lubi śliwki,

Jasio woli ptysie,

Tomuś na śniadanie

je wiśnie w śmietanie.

Osioł lubi sianko,

sikorka nasionka,

a ślimak śpioch jeden,

Je maślaków siedem.

Mały łoś na śniegu

popija maślankę.

Misie i jamniki

wolą naleśniki.

 

Wszyscy mnie lubią” – Skarżyńska Ewa

Wszyscy mnie lubią!
To rzecz wspaniała.

Chyba się jednak
dobrze starałam.
Chciałam,
by lubić zaczął mnie ktoś,
więc byłam miła,
mówiłam wciąż:
proszę, przepraszam,
bardzo dziękuję
i uśmiechałam się,
i w ogóle.

Teraz mnie lubią
wszyscy,
więc w górę
skaczę z radości – do samych chmurek.

 

Zosia

Była sobie taka Zosia
co zabawki wciąż niszczyła,
ciągle nowe kupowała,
lecz się o nie nie troszczyła.
Te zabawki wciąż o Zosi
szeptem z sobą rozmawiały,
że po prostu jej nie lubią
i czym prędzej uciec chciały.
Miś bez nosa, pies bez ucha,
pajac co się już nie rusza,
lalki małe, lalki duże
wszystkie mają smutne buzie,
klocki lego też zmartwione
bo po kątach są rzucone.

„Wiosna idzie!”
Wierszyk Ewy Szelburg-Zarembiny

Przyleciały skowroneczki
z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
śniegi w polu giną!

Przyleciały bocianiska
w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały
na wysokich płotach:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
po łąkowych błotach!

Przyleciały jaskółeczki
kołem kołujące,
figlowały, świergotały
radośnie krzyczące:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
prowadzi je słońce!

Tematyka kompleksowa w marcu 2020r.:

  1. Wynalazki.
  2. W marcu jak w garncu.
  3. Witaj wiosno!
  4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.
  5. Wrażenia i uczucia.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne na miesiąc marzec 2020r.:

1.Poznanie wyglądu pierwszych rowerów , aparatów fotograficznych ich budowy oraz przeznaczenia, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne urzadzenia i podawanie ich nazw.

  1. Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia, posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych : deszcz, wiatr , słońce, śnieg.

3.Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych- topienie Marzanny, dostrzeganie w otoczeniu pierwszych oznak wiosny, poznanie wyglądu pierwszych kwiatów wiosennych oraz ptaków.

4.Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka, uczestniczenie w zabawach ruchowo – naśladowczych, nazywanie zwierząt dorosłych

i młodych , np. krowa- cielak, rozwijanie aparatu mowy poprzez zabawy dźwiękonaśladowcze.

5.Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć, poznanie sposobów radzenia sobie ze smutkiem i strachem, wdrażanie do empatii.

Piosenka do nauki w m-cu marcu „ Kasza marcowa”

Ola gotuje kaszę dla lalek.
Wkłada do garnka cztery korale,
dokłada guzik, wsypuje mak,
miesza patykiem i śpiewa tak:

ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garnku jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

Lalki są grzeczne i nie grymaszą,
kiedy je karmisz marcową kaszą.
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją lubią, więc chyba tak.

ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garnku jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

 

Tematy kompleksowe na miesiąc –luty:

1.Bezpieczne zabawy zimowe cd.

2.Bale, bale w karnawale.

3.Baśnie, bajki i legendy.

4.W dawnych czasach…

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc luty 2020 r.

  1. Poznanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie, budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
  2. Rozumienie pojęcia – karnawał , radosna atmosfera oczekiwania i przygotowania do balu karnawałowego w przedszkolu, czerpanie radości ze wspólnej zabawy- wdrażanie do przestrzeganie reguł podczas zabawy.
  3. Rozwijanie zainteresowań książką, poznanie zasad korzystania z książek – rozumienie potrzeby dbania o książki, rozbudzanie kreatywności i swobodnej ekspresji teatralnej.

4.Poznanie właściwości soli i węgla , rozwijanie ciekawości poznawczej , kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego podczas zabaw badawczych.

Piosenka do nauki w miesiącu lutym „ Bal w przedszkolu”

Dziś w przedszkolu wielki bal,

Tańczy razem ze sto par.

Lalka Barbie, miś Puchatek,

W czerwonym kubraczku skrzatek.

Ref.: Tralalala, tralala,

Każdy humor dobry ma.( bis)

Trzy księżniczki bury miś,

Tańczą walca raz ,dwa , trzy.

Zorro z Batmanem pomyka ,

Wesoło dziś gra muzyka.

Ref…

Tematyka kompleksowa na miesiąc – styczeń 2020 r. :

  1. Co można robić zimą?(2-10.01.2020)
  2. Moja babcia(13.-17.01.20120r.)
  3. Mój dziadek.( 20.01-24.01.2020r.)
  4. .Bezpieczne zabawy zimowe( 27.01.-27.01.2020r.)

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne na   styczeń 2020 r.:

-wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku, rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem,

– rozumienie szacunku wobec osób starszych , wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek dla babci i dziadka,

rozumienie szacunku wobec osób starszych, nabieranie wiary we własne umiejętności, pokonywanie –nieśmiałości podczas występów na uroczystości z okazji święta babci i dziadka,

– poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych , właściwości śniegu – zabawy badawcze.

 Wiersz: „Święto dziadków”

Babcia z dziadkiem dziś świętują

Wszystkie wnuki więc pracują

Zetrą kurze w każdym kątku

Przypilnują dziś porządku

Dzisiaj wszystkie smutki precz

Święto Dziadków ważna rzecz.

 

Piosenka do nauki w m – cu styczniu:

„PIOSENKA DLA BABCI I DZIADKA”

Przyszli goście: puk! puk! puk!

Biją serca: stuk! stuk! stuk!

Ref: Dla kochanej babci, kochanego dziadka

nie zabraknie dzisiaj kwiatka (bis)

Przyszli goście, tralala!

Każdy gość laurkę ma.

Ref: Dla kochanej babci… (bis)

Tematyka kompleksowa na miesiąc – grudzień 2019 r.:

  1. Zabawy z Mikołajem(2-6.12.2019r.)
  2. Święta za pasem ( 9.12- 13.12.2019r.)
  3. Świąteczne tradycje (16.12-20.12. 2019r.)
  4. Świąteczne tradycjecd.(23.12-31.12 2019)

Zamierzenia wychowawczo– dydaktyczne na grudzień 2019r.:

-poznanie mikołajkowych zwyczajów, wytwarzanie atmosfery radosnego oczekiwania na święta Bożego Narodzenia, wspólne ubieranie choinki,

– poznanie niektórych tradycji bożonarodzeniowych –wigilijne potrawy

-wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia,

– wzbogacanie wiedzy na temat świąt Bożego Narodzenia, dobre maniery podczas spożywania posiłku – wigilia.

– udział w uroczystości choinkowej – kulturalne zachowanie się .

Wiersz „Choinka w przedszkolu”

Kolorowe świeczki, kolorowy łańcuch

Wkoło choineczki przedszkolacy tańczą.

Serduszko z piernika, pozłacany orzech

Ciepło jest w przedszkolu,

Chociaż mróz na dworze.

Za oknami-wieczór

Złota gwiazdka błyska

Bawi się w przedszkolu

Dziś rodzinka bliska.

Piosenka do nauki w m-cu –grudniu:

GWIAZDKA

Świeci gwiazdka, jedna ,druga.

Główką kręci , oczkiem mruga.

Wszystkie gwiazdki zaświeciły,

Wszystkie razem zatańczyły.

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

Krążą w kółko gwiazdki obie,

Czasem nóżką tupną sobie.

Czasem główka pokiwają

I mrugają wciąż mrugają .

 

Tematyka kompleksowa na miesiąc –listopad 2019 r.mp

  1. Jesteśmy Polakami (4. 11 – 8.11.2019r.)
  2. Zwierzęta domowe (12.11-15.11.2019r.)
  3. Psotki i Śmieszki- poznajemy wierszyki Janiny Porazińskiej (18.11-22.11.2019r.)
  4. Zimno, coraz zimniej…( 25.11-29.11.2019r.)

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne: :

– rozwijanie uczuć patriotycznych, poznanie symboli narodowych oraz słuchanie hymnu państwowego

– kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami, poznanie nazw i wyglądu niektórych zwierząt domowych,

– poznanie wybranych utworów z twórczości dla dzieci Janiny Pora-

zińskiej

-rozwijanie postawy szacunku i właściwych zachowań społecznych,

wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat życia zwierząt leśnych

(zimowe mieszkania zwierząt),

Wiersz „Deszczyk” M. Strzałkowskiej

Śpiewa deszczyk plum, plum, plum

Kapie deszczyk kap, kap, kap

A ja sobie tup, tup, tup

Przez kałuże człap, człap, człap

Chlupią rynny chlup, chlup, chlup

Kapie deszczyk kap, kap, kap

A ja sobie hop, hop, hop

Przez kałuże chlap, chlap, chlap.

Piosenka do nauki w m-cu listopadzie:

„Kotki dwa”

1.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwa uszka ma. / 2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas dwa uszka ma.

2.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwa oczka ma. / 2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas dwa oczka ma.

3.My jesteśmy kotki dwa,
Każdy z nas wąsiki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas wąsiki ma.

4.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas pazurki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas pazurki ma.

5.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwie łapki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
dzieci-kotki, cha, cha, cha.

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik.

1.Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych, iglastych oraz ich owoców. Rozpoznawania owoców, podawanie ich nazw.

2. Wdrażanie do profilaktyki prozdrowotnej poprzez zdrowe odżywianie się

3. Poznawanie owoców egzotycznych rosnących w innych krajach.

4. Rozpoznawanie warzyw i podawanie ich nazw.

5. Kształtowanie umiejętności posługiwania się przymiotnikami-rozszerzanie słownika czynnego dzieci.

6. Rozpoznawanie i podawanie podstawowych nazw części ciała.

7. Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych.

Wiersz „Gospodarna jesień

Przyszła jesień do ogrodu

rwie ogórki, pomidory

z dwóch zagonów już zebrała

białe kwiaty kalafiorów.

Marchwi zrywa pęki całe,

za nać ciągnie też pietruszki

za liście zaś szarpie pory

z małej grządki obok dróżki.

Potem pory i selery wkłada w duży worek,

A z zagonka obok płotu

zrywa groszek i fasolę.

Kalarepą, burakami wypełnia wór pusty,

na wierzch kładzie też do niego

kilka głów kapusty.

Główki czosnku w wianki splata,

toczy ciężkie dynie,

Po dorodnych zbiorach poznać

Z czego jesień słynie

 

Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień.

– Poznanie pomieszczeń przedszkola i sali, łazienki, szatni, oraz kolegów i koleżanek.

– Wspomaganie i zachęcanie do nawiązywania kontaktu z nauczycielem i dziećmi.

– Omówienie zasad poruszania się w przedszkolu.

– Poznanie imion dzieci z grupy, przedstawianie się imieniem.

– Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.

– Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami.

– Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za porządek w sali.

– Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.

– Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad.

– Poznanie zasad bezpieczeństwa na jezdni.

 

WIERSZ „Murzynek”

Murzynek malutki, oczka ma błyszczące

Kręcą się mu się loczki, kręciołki sterczące

buzia cała czarna, jak ta czekolada

mały nasz murzynek po murzyńsku gada.

Chodź do nas Murzynku, podaj rączki swe

Zrobimy kółeczko, zabawimy się

Hej dalej, dalej, kręćmy się w kółeczku

Jak się zabawimy wypijemy mleczko.

 

PIOSENKA „Dziewuszka”

Tu paluszek, tu paluszek,

Kolorowy mam fartuszek

Tu jest rączka, a tu druga

A tu oczko do mnie mruga

Tu jest buzia, tu ząbeczki

Tu wpadają, cukiereczki

Tu jest główka, a tu brzuszek

Ot i cały jest maluszek.